Snelgroeiende scale-ups kunnen zich weer aanmelden voor de zesde editie van de EIT Digital Challenge. De deadline is 14 juni 2019. Op de tien winnaars in de verschillende categorieën ligt een prijzenpakket te wachten van in totaal 750.000 euro.
De Challenge van EIT Digital loopt over vijf categorieën: Digital Tech, Digital Cities, Digital Industry, Digital Wellbeing en Digital Finance. Scale-ups die in een EU-lidstaat zijn gevestigd, een jaaromzet hebben van 300.000 euro of een financiering hebben van ruim twee miljoen euro en niet ouder zijn dan tien jaar kunnen aan de wedstrijd meedoen.
Uit de inzendingen worden 25 finalisten gekozen die eind dit jaar in Brussel mogen pitchen voor een jury van ondernemers en beleggers van hoog niveau, zegt Dolf Wittkamper, hoofd van de EIT Digital Accelerator. ‘De tien winnaars, twee per categorie, krijgen een jaar lang ondersteuning op maat ter waarde van 50.000 euro van de EIT Digital Accelerator. Daarbovenop ontvangt de winnaar in elke categorie een geldbedrag van 50.000 euro.’
Het Nederlands bedrijf Active Cues won vorig jaar de competitie in de categorie Digital Wellbeing. ‘De media-aandacht die dit heeft opgeleverd is heel goed geweest voor onze naamsbekendheid en reputatie. We worden gezien als een serieus bedrijf waardoor we makkelijker binnenkomen bij potentiële partners’, zegt Mathijs Konings, cto van Active Cues.
De prijs, een jaar lang ondersteuning van de EIT Digital Accelerator, sloot goed aan bij de uitbreidingsplannen waarmee Active Cues zelf al flink mee op weg was, zegt Konings. ‘Ik raad scale-ups zeker aan met de Europese accelerator te werken. Ze hebben een uitgebreid netwerk aan business developers in meerdere landen die je makkelijk ingangen bieden in nieuwe markten of in contact kunnen brengen met financiers.’