De vraag naar platform-as-a-service-technologieën en -architecturen staat op een absoluut hoogtepunt en de groei is nog lang niet voorbij. Dat concludeert het marktonderzoeksbureau Gartner in een nieuw rapport.
Meer dan 360 verkopers, die meer dan 550 cloudplatformdiensten aanbieden. Zo ziet volgens de paas-markt er in 2019 uit. Bijna de helft van het aanbod is exclusief in de cloud te vinden. De totale omzet tikt dit jaar af op zo’n twintig miljard dollar, maar stoomt tegen 2022 door naar zo’n 34 miljard. Database- en applicatieplatformen maken de grootste marktsegmenten uit. Blockchain-, serverless computing- en ai-platformen vormen de nieuwste diensten.
‘Alle paas-segmenten laten een gezonde groei zien’, zegt Yefim Natis, research vice-president bij Gartner. ‘Maar er is een gebrek aan standaardisatie, gevestigde praktijken en duurzaam leiderschap in de markt. De aanbieders moeten hier snel een antwoord op vinden, om de adoptie door meer risico-averse bedrijven aan te moedigen.’
Volgens Natis zullen bedrijven die de potentiële rollen en unieke differentiators van iaas, paas en saas omarmen, zullen ook de beste waarde kunnen halen uit hun cloud-investeringen. Bovendien zullen er ook meer en meer architecturen opkomen die helemaal geënt zijn op de cloud-ervaring: wendbaar, met continue innovatie en snelle implementatie. Recente voorbeelden zijn onder meer microvirtual machines en low code-platformen. ‘Cloud computing evolueert naar gewone computing en cloud native-design wordt dominant in organisaties en gebruik.’
Een laatste trend die Gartner ziet is dat het it-departement in grote bedrijven evolueert naar een soort service provider voor de business. ‘Zij laten de business draaien met diensten als platformen, training, consulting en support’, zegt Natis. ‘Ze worden ook verantwoordelijk voor de algemene governance.’ Deze trend wordt ondersteund door innovaties als low code-tools, softwareontwikkeling via machine learning en selfservice-modellen.’