Atos weet met een internet of things (iot)-oplossing voor voorraadbeheer succes te boeken bij een aantal brouwerijen. Aan de basis ervan staat een iot-oplossing voor de displaykoelers van Coca-Cola Hellenic Bottling Company. Deze is inmiddels al in Europa ingebouwd in driehonderdduizend zogeheten connected coolers. Atos ziet ook kansen liggen bij andere 'connected' apparatuur in de detailhandel.
Atos sloot vorig jaar een internationaal iot-contract met de Coca-Cola Hellenic Bottling Company, een van de bottelaars van de Coca-Cola Company. Dit bedrijf levert in 28 landen in Europa en Nigeria de frisdrankflesjes voor de display-koelkasten die onder meer staan in de horeca, supermarkten, sportzalen en benzinestations. Het gaat in totaal om zo’n 1,6 miljoen koelkasten.
De iot-toepassing moet het voorraadbeheer voor de displaykoelers verbeteren door ervoor te zorgen dat deze koelkasten altijd gevuld blijven. Ook moet het systeem meer inzicht bieden in klantgedrag. Vorig jaar vertelde Atos op zijn ‘Technology Days’ in Parijs dat het voor het eind van 2018 driehonderdduizend koelers omgebouwd wilden hebben tot ‘connected coolers’. Dit streven is gehaald, meldt het ict-concern desgevraagd.
Atos Codex
De koelkasttoepassing is een zogeheten Atos Codex Connected Cooler-oplossing; Codex is de businessinnovatie-suite van Atos; een verzameling data-analysediensten en cognitieve computing oplossingen om zakelijke processen bij klanten te verbeteren.
In de koelkast zitten sensoren en een camera om foto’s van de voorraadsituatie binnen te maken. De sensoren meten onder meer hoe vaak de deur open gaat, de temperatuur, wat het meest wordt gedronken en op welke plek die flesjes of blikjes staan. Middels het iot-dashboard kunnen met behulp van de vergaarde data analyses worden uitgevoerd: vragen die hierbij centraal staan, zijn onder meer moet de indeling worden aangepast om meer te verkopen, hoe werken promotiecampagnes en hoe snel dreigt een bepaald product uitverkocht te raken.
Lege koelkast
Het project startte in Zwitserland, Bulgarije, Italië en Ierland. Het is niet bekend of de ambitie om het grootschalig uit te rollen over de 28 Europese afzetlanden, inclusief de Benelux, van de bottelarij geslaagd is. De woordvoering van Atos zegt dat er geen details publiek worden gemaakt over de geografische distributie van geconnecteerde apparaten.
‘Dit iot-product is een aanvullende diensten om te voorkomen dat een koelkast leeg komt te staan én om de klantbetrokkenheid te verhogen’, vertelde Felix Weindel, business developer van Atos, in Parijs. ‘Een extra middel is het toepassen van beacon-technologie om klanten ter plekke te informeren over bepaalde acties, zoals kortingen of het proeven van een nieuw merk. Dan krijgen ze, indien ze daarvoor toestemming hebben gegeven, een pushbericht op hun smartphone.’
Andere markten
Atos wil deze iot-oplossing, draaiend in een Microsoft Azure-omgeving, ook aan andere fabrikanten slijten. De woordvoering bevestigt dat Atos na de Coca-Cola Hellenic Bottling Company een aantal nieuwe brouwerijen en bottelarijen heeft gecontracteerd. Namen kunnen nog niet worden vrijgegeven omdat de projecten in een vroegtijdig stadium verkeren.
Daarnaast richt Atos zich met zijn ‘connected’-oplossing op andere mogelijkheden rond apparatuur en ‘point of sales’ in de detailhandel. Te denken valt aan het voorraadbeheer rond geldautomaten.