Het Nederlandse Wonderkind wil zijn ai-technologie inzetten om de Duitse recruitmentmarkt te veroveren. Het bedrijf sloot hiervoor een partnerschap met de Duitse arbeidsbemiddelaar Raven51. Dit houdt in dat de Duitsers de komende achttien maanden de exclusieve rechten krijgen om de technologie van Wonderkind in te zetten voor hun klanten. In de deal is vastgelegd dat de consultants van Raven51 voor minimaal 1,1 miljoen euro aan Wonderkind-producten verkopen aan Duitse klanten.
Lars Wetemans, ceo van Wonderkind, licht toe: ‘Hopelijk is deze deal het begin van een verder expansie van Wonderkind in Duitsland. Raven51 zet tachtig consultants in om onze technologie aan de man te brengen. Deze salesconsultants krijgen van ons een training om ons product mee te nemen in hun salespropositie. Na achttien maanden kijken we verder, maar we gaan ervan uit dat de 1,1 miljoen een fractie is van wat we uiteindelijk met ons product in Duitsland om gaan zetten.’
De deal is al op 1 maart jl ondertekend, afgelopen donderdag is Wonderkind officieel gelanceerd bij Raven 51.
Van print naar ai
Wetemans stelt verder dat de Duitse recruitmentmarkt ver achterloopt op Nederland. ‘Duitse bedrijven geven jaarlijks drie miljard euro uit aan personeelsadvertenties en bijna twintig procent van dat budget gaat nog naar advertenties op print. Ter vergelijking: in Nederland schat ik dat op minder dan tien procent. Dat brengt enorme kansen voor ons mee over de grens. Samen met Raven51 gaan we Duitse bedrijven helpen om direct de stap van papier naar ai te maken en zo voor minder geld betere kandidaten te werven. De technologie van Wonderkind en de lokale kennis en het netwerk van Raven51 vormen samen de perfecte combinatie om de arbeidsbemiddelingsmarkt intelligenter en meer datagedreven te maken.’
Wonderkind
Wonderkind biedt een recruitmentoplossing, waarbij op basis van kunstmatige intelligentie gepersonaliseerde vacature-advertenties worden ontwikkeld. Deze advertenties worden niet op vacaturewebsites getoond, maar op online-plekken waar potentiële werknemers zich in het dagelijkse online-leven bevinden. Wonderkind is opgericht in 2016 door vier medewerkers. In maart vorig jaar ontving het bedrijf, toen nog Recruitz.io geheten, een investering van twee miljoen euro van investeringsfonds Slingshot. Het bedrijf was vorig jaar nog genomineerd voor een Computable Award. In Nederland werkt Wonderkind voor Booking.com, Heineken en KFC.