Sony heeft in zijn gebroken boekjaar (dat loopt tot 31 maart) ruim zeven miljard euro winst gemaakt. Dat is bijna twee keer zoveel als vorig jaar. Groot zorgenkind blijft de smartphonedivisie van de Japanse elektronicareus.
De omzet van Sony bleef nagenoeg gelijk op ongeveer 68 miljard euro. Vooral de gamediensten en de netwerkafdeling deden het goed. Ook de muziekdivisie, die sinds kort eigenaar is van EMI Music Publishing, haalde positieve cijfers, net zoals de divisie Home Entertainment and sound, die de Bravia-televisietoestellen bouwt, al daalde de afzet van specifiek tv’s wel.
Het grote zorgenkind van Sony blijft de smartphone-afdeling. Daar werd een verlies van ruim 770 miljoen euro geboekt, tegenover 220 miljoen vorig jaar. Sony wist maar ongeveer 6,5 miljoen telefoons aan de man te brengen; dat is de helft van het aantal dat er vorig jaar over de toonbank ging. Ter vergelijking: vijf jaar geleden verkocht Sony nog meer dan dertig miljoen slimme gsm’s. De afdeling zal binnenkort ook ophouden om zelfstandig te opereren en wordt opgenomen in de elektronica-divisie. Daarbovenop zou Sony volgens de geruchtenmolen aan een grote reorganisatie van zijn smartphonedivisie werken. Twee- van de vierduizend banen zouden daarbij bedreigd zijn.
Wat de vooruitzichten voor 2019 betreft, blijft Sony voorzichtig. Het bedrijf denkt dat in het lopende jaar de operationele winst op 6,5 miljard zal aftikken. Onder meer hoge r&d-kosten voor een opvolger van de PlayStation 4 zijn daar mee voor verantwoordelijk. Omdat veel consumenten wachten op een volgende generatie van consoles zullen er in 2019 ook ‘maar’ zestien miljoen PlayStations verkocht worden, denkt Sony. Vorig jaar waren dat er 17,8 miljoen.