Ict-dienstverlener Fujitsu gaat de komende drie jaar de ict-servicedesk bemannen voor de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). Het contract kan na de eerste drie jaar nogmaals voor drie jaar verlengd worden. Fujitsu verzorgt nu al het werkplekbeheer voor de verkeersorganisatie. De contractwaarde wordt niet gecommuniceerd.
Een woordvoerster geeft aan dat de servicedesk, die uit zo’n tien ict’ers bestaat, wordt overgenomen van de eerdere leverancier Centric. Er vindt dus geen verschuiving plaats in it-personeel van de RDW.
Hogere security-eisen
De RDW streeft naar eigen zeggen naar een kwalitatief goede en adequate afhandeling van de service calls en wil dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de beschikbare data en informatie. ‘Fujitsu kan als expert op dit gebied zeker meerwaarde bieden’, zegt Bas de Reus, algemeen directeur bij Fujitsu. Naast de uiteenlopende gebruikersgroepen worden er volgens hem tegenwoordig steeds hogere eisen gesteld aan security, wat tot gevolg heeft dat de werkzaamheden complexer worden. ‘Door deze specialistische taken uit handen te nemen van de RDW-ict-servicedesk kunnen we beter presteren’, aldus De Reus.
Steeds grotere rol ict
De RDW is de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt en de wettelijke taken uitvoert die hier mee te maken hebben. Zo controleert de RDW de veiligheid- en milieuaspecten van voertuigen. Door de digitalisering van bijvoorbeeld de rijbewijsaanvragen, de plannen rond tol- en vrachtwagenheffingen en de ontwikkelingen rondom connected en zelfrijdende voertuigen, wordt ict volgens de organisatie steeds belangrijker.
‘Bovendien doen allerlei verschillende groepen een beroep op de organisatie waardoor de diversiteit aan interne en externe gebruikers groot is. De door de ict-servicedesk aangenomen en afgehandelde service calls zijn dan ook bijzonder divers. Niet alleen de ruim vijftienhonderd interne medewerkers maar ook vierhonderd gemeenten, verzekeraars, politie en parkeerdiensten hebben allemaal hun eigen behoeften en wensen. Het vergt dan ook veel planning en ervaring om al die gebruikers optimaal te kunnen bedienen’, aldus de RDW.
Fujitsu binnen publieke sector
Fujitsu verzorgt al het werkplekbeheer bij de RDW. Het Japanse it-bedrijf is ook binnen andere publieke sectoren en semi-overheden goed vertegenwoordigd. Zo beheert de ict-dienstverlener onder andere de ict-servicedesk van Rijkswaterstaat.