Artificiële intelligentie (ai) en machine learning (ml) – mits goed toegepast – laten organisaties beter werken. Wereldwijd is er meer data beschikbaar dan ooit tevoren. Tegelijkertijd worden organisaties steeds beter in het categoriseren, classificeren en analyseren van al deze data. Nu deze nieuwe wereld van data zich ontvouwt, is het belangrijk dat organisaties nieuwe datamodellen en ondersteunende data-analyses creëren. Maar weten organisaties ook waar ze moeten beginnen als ze deze nieuwe datamodellen willen creëren?
Organisaties moeten zichzelf opnieuw de vraag stellen waar ze processen en toepassingen onderbrengen om deze nieuwe digitale workflows te kunnen creëren. Hierbij is het belangrijk om te onderzoeken welke onderdelen binnen een bedrijf direct met ai te maken krijgen. Daarnaast moeten organisaties weten wat er mogelijk is op de korte en lange termijn. Oftewel, . Op die manier brengen we bedrijven verder in het nieuwe digitale tijdperk.
Maar wat betekent ‘slim zijn’ in dit digitale tijdperk? Daarvoor is het tijd om op een andere manier naar ai en digitale workflows te kijken en deze nieuwe doelen Smart (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) te definiëren.
- Specifiek
Het is niet specifiek genoeg om te zeggen dat we bijvoorbeeld meer paperclips nodig hebben, of meer salesmedewerkers, meer airconditioning op kantoor of meer auto’s van de zaak. We moeten duidelijk zijn over welke soort paperclips we nodig hebben, welke kleur ze moeten hebben en hoe stevig ze moeten zijn.
Bij de toepassing van ai en ml moet de focus liggen op wat het bedrijf ermee wilt bereiken. Voor elke paperclip zou je bij wijze van spreken een specifiek gebruiksdoel moeten kunnen vastleggen, zodat duidelijk is waarom een bepaalde keuze wordt gemaakt.
- Meetbaar
Slim werken met digitale workflows vraagt ook om het meetbaar maken ervan. Als je iets niet kunt meten en je neemt het op in je bedrijfsplan (of het nou een proces, een dienst, een workflow of iets anders is), is het slim om een stap terug te nemen. Stel de vraag of het echt opgenomen moet worden.
De realiteit is namelijk vaak dat data wel worden verzameld, maar nooit worden gebruikt. Het belandt ongebruikt op de grote databerg. Hierdoor ontstaat er ruis in het bedrijf, want de ‘verspilde’ data komt bovenop de grote berg data. Vervolgens realiseren gebruikers zich dat ze in die grote berg data op zoek moeten naar bruikbare gegevens die hun werkervaringen kunnen verbeteren.
- Acceptabel en Realistisch
Als een ai-initiatief niet haalbaar is, waarom maakt het dan überhaupt onderdeel uit van de bedrijfsstrategie? Tegenwoordig kunnen realistische voorspellingen worden gedaan over de mate waarin ai bedrijven in staat stelt om te veranderen. Het kan ook voorkomen dat een ai-toepassing niet relevant is voor de doelen die een organisatie wil behalen. Dan vormt ai geen zinvol onderdeel van een slim bedrijfsplan.
- Tijdsgebonden
Tot slot: tijdgebondenheid. Nog niet zo lang geleden waren bedrijfscycli en -doelen een jaarlijks fenomeen. Tegenwoordig meten bedrijven hun doelen in steeds kleinere stappen.
Waar kpi’s en bedrijfsdoelen voorheen elk jaar veranderden, worden ze vandaag de dag misschien wel maandelijks, wekelijks of op individueel activiteitenniveau bijgesteld.
Next steps
Idealiter werken alle afdelingen binnen een bedrijf met slimme, digitale workflows om een hogere productiviteit, kwaliteit en betere werkervaring voor alle werknemers te realiseren. Een groeiend aantal bedrijven doet al onderzoek naar wat ai kan betekenen en hoe het waarde kan creëren. Ook zijn steeds meer bedrijven actief bezig met het ontwikkelen van nieuwe ai-toepassingen.
Aspecten die er het meest toe doen, zijn servicekwaliteit, kostenreductie, snelle levering en de behoefte aan geografische beschikbaarheid van alle nieuwe producten en services. Deze trends gaan bepalen hoe nieuwe digitale workflows worden ontwikkeld die gebruikmaken van ai en ml.
Slim werken begint met het creëren van goede digitale workflows en ervaringen die voor iedereen binnen en buiten een organisatie relevant zijn.
Auteur Michael Maas is vicepresident EMEA North bij ServiceNow.