Dataiku, leverancier van enterprise-ai- en -machine learning-platformen, kondigt een samenwerking aan met vliegtuigmotorenfabrikant GE Aviation. De oplossing van Dataiku wordt de spil van het self-service dataprogramma van GE Aviation waaraan tot op vandaag 1.800 medewerkers deelnemen.
In weerwil van de hype van machine learning en ai, is het nog niet veel organisaties gelukt een transformatie te realiseren met behulp van data. Dit ligt vooral aan het missen van een deel van de puzzel: de omslag van mensen en processen via opleiding en training.
‘We realiseerden ons dat we nooit voldoende dataprofessionals zouden kunnen aannemen om tegemoet te komen aan de behoefte aan data vanuit de business’, vertelt Jonathan Tudor, topman bij GE Aviation. ‘Dat is waarom ons selfservice-dataprogramma het levenslicht zag. Dankzij Dataiku kunnen medewerkers van onze supplychain-afdeling, ons ontwikkelteam en de financiële divisie data benutten om inzichten te creëren in alle zaken die voor hen relevant zijn. Zonder daarbij hulp in te hoeven roepen van een datawetenschapper of it-team.’
Sinds maart 2017 zijn er binnen het GE Aviation-selfservice-dataprogramma al meer dan tweeduizend dataproducten gecreëerd. Door een combinatie van verschillende technologieën (waaronder de oplossing van Dataiku), processen en mensen, voornamelijk door hen meer mogelijkheden en training te geven, kon GE een ‘datacultuur’ installeren. Gamification speelde een belangrijke rol in het programma. Hiermee was een goede documentatie en een verhoging van de datakwaliteit te realiseren.