Met Open HealthHub kunnen vragenlijsten, informatie en filmpjes veilig en gemakkelijk gedeeld worden tussen zorginstellingen en patiënten. Hierdoor vermindert de administratieve druk voor artsen en profiteren patiënten van betere informatie. Daarnaast is het platform met nagenoeg alles te koppelen, zoals EPD en bloeddrukmeter en heeft deze PGO-functionaliteit. Deze keer uitgelicht: tech-startup Open HealthHub.
Wanneer en hoe zijn jullie ontstaan?
Marco Woesthuis was na zijn carrière als arts en manager bij een farmaceutisch bedrijf weer in gesprek geraakt met zijn oud-collega’s welke nog steeds als arts werkten in de zorg. Woesthuis was verbaasd over de grote hoeveelheid administratieve werkzaamheden die ten koste gingen van een kwalitatief goed gesprek tussen de patiënt en arts. Hij wilde dit probleem graag oplossen, maar miste technische kennis. Een gelukkige ontmoeting met Martijn Verhoeven bood de oplossing. Verhoeven’s kennis en passie voor it(-management) waren de perfecte toevoeging op Woesthuis’ medische achtergrond. Samen zijn zij toen Open HealthHub gestart.
Hoe ziet het ondernemersteam eruit en hoe gaan jullie het team verder laten groeien?
De directie wordt gevormd door Martijn Verhoeven (cto), Marco Woesthuis (ceo) en Philip Mebius (cfo). Zij worden ondersteund door een team van vijftien professionals op het gebied van it, medisch en commercie. Als innovatieve organisatie zoekt Open HealthHub vooral aansluiting bij professionals welke graag werken met de nieuwste techniek en geloven in onze missie van het verbeteren van de kwaliteit van zorgverlening.
Welke technologieën zetten jullie in en hoe/waarom doen jullie dat?
Ons platform bestaat uit api’s welke aan elkaar zijn gekoppeld. Hierdoor is het platform erg flexibel, waardoor het geschikt is voor zowel een enkele onderzoeker als een totaal ziekenhuis. Daarnaast is het platform door de api-structuur met bijna alle databronnen te koppelen, wat helpt om de juiste informatie te ontsluiten, omdat gezondheidsinformatie op steeds meer plaatsen (apps, stappentellers, PGO’s, et cetera) wordt verzameld. Ook kan al deze informatie gestructureerd door de zorgverlener worden verzameld, waardoor toepassingen als machine learning worden gefaciliteerd. Doordat Improve een cloud-oplossing is, kunnen zorgverleners door de hele keten in binnen- en buitenland makkelijk communiceren met de patiënt.
Wat is de belangrijkste markt waarop jullie je concentreren en waarom is dat?
Wij concentreren ons voornamelijk op ziekenhuizen en zelfstandige klinieken, aangezien zij veel patiënten zien. Op deze manier komen we in contact met onze twee belangrijkste stakeholders, namelijk medisch professionals en patiënten. Daarnaast vinden er in deze zorginstellingen veel behandelingen plaats, waarbij communicatie met de patiënt waardevol is voor beide partijen.
Wat hebben jullie nog nodig om jullie business volwassen te laten worden?
De business heeft al een grote mate van volwassenheid. Belangrijke ontwikkelingen in de toekomst zijn het verder toevoegen van functionaliteiten aan ons platform, zodat deze nog waardevoller is voor zorginstellingen en patiënten. Hierbij kan gedacht worden aan betere datavisualisatie en koppelingen met meer databases. Daarnaast is het uitbreiden naar andere sectoren interessant, zoals GGZ, huisartsen en fysiotherapeuten, omdat patiënten ook daar zorg consumeren. Het vastleggen van informatie en deze delen met patiënten en andere zorgverleners kan daar ook erg waardevol zijn. Tenslotte is uitbreiding richting het buitenland ook goed mogelijk, door de schaalbaarheid van het Improve-platform.