Het grootschalig commercieel gebruik van virtual reality (vr) ondersteund in de cloud, komt in een stroomversnelling. Huawei denkt dat cloud-vr de wind in de zeilen krijgt door de opmars van glasvezel en 5G waarbij snelheden van meer dan een gigabit per seconde mogelijk worden.
Eerder voorspelde IDC dat de wereldmarkt voor virtual reality (vr) en augmented reality (ar) dit jaar de twintig miljard dollar passeert. De samengestelde groei blijft de komende drie jaar 69,6 procent.
Cloud-vr gaat in belangrijke mate bijdragen aan de groeiende populariteit van vr, aldus Huawei. De Chinese hightech-onderneming heeft hiertoe het VR Open Lab initiatief opgezet. Meer dan zes bedrijven variërend van contentproducenten tot brillenfabrikanten hebben zich aangesloten. Hierdoor is snel de stap gemaakt van concepten naar businessapplicaties, aldus Richard Jin, manager bij Huawei, tijdens de Huawei Analyst Summit in Shenzhen.
De hele cloud-vr-keten wordt hiermee afgedekt. Te denken valt aan een cloudplatform voor de weergave van beelden (rendering), een platform voor geschikte vr-content en een display die geschikt is voor cloud-vr.
Kraamkamers
Ook werd het Dual-G Cloud VR Initiative aangekondigd. Samen met Nvidia en andere partners uit de vr-wereld – zoals BOE, Cyber Cloud, Lanting Digital, Skyworth VR, Pico, Dapeng, iQIY en Growlib – gaat Huawei op grote schaal oplossingen uitproberen. Daartoe worden twee researchcentra (iLab en X Labs) als kraamkamers gebruikt. Op zakelijke gebied richt het bedrijf zich vooral op verticale industrietakken zoals de filmindustrie, het onderwijs en de gezondheidszorg. Ook moet vr bijdragen aan de digitale transformatie van ondernemingen. 5G maakt ook vr-ervaringen mogelijk in sociale netwerken. Verder wordt een standaard voor cloud-vr ontwikkeld.
Huawei probeert zoveel mogelijk partijen uit de vr-wereld te bewegen tot samenwerking bij de distributie van content. Het ecosysteem is open. Dit jaar worden honderdduizend cloud-vr-klanten verwacht. Op den duur moet de vr-industrie een inzet van honderd miljard dollar kunnen bereiken.
Twee jaar geleden reikten de chipsets tot 4K. Nu is dat al 8K. Tv-fabrikant Skyworth toonde in Shenzhen een all-in-one 8K-headset die geen smartphone of pc nodig heeft. Lichtere headsets vergroten het gebruikerscomfort. Skyworth ziet toepassing van vr in kraamklinieken. Moeders kunnen dan een vr-video van hun baby zien. Live-sportgames in vr gaan profiteren van de dalende transmissiekosten – die dit jaar al omlaag gaan. Een van de meest belovende gebieden is het onderwijs. Door de lagere responstijd bij 5G behoort interactief lesgeven met behulp van vr tot de mogelijkheden.