Seger Theuns werkt al ruim 24 jaar in de ict-sector. Zo begon het: Met slechts twee jaar werkervaring stapt hij op het vliegtuig naar de Verenigde Staten, om daar een zuster-tak van zijn werkgever op te richten. Na een korte sabbatical stapt hij over naar Mybrand, waar hij doorgroeit tot algemeen directeur. In 2018 wordt dat bedrijf gekocht door Conclusion. Een overnametraject waar hij nog steeds dagelijks van leert.
1. Na twee jaar werkervaring bij Eclectic in Breda, krijg je de taak om een Amerikaanse tak op te starten. In vier jaar tijd bouw je dit uit tot een organisatie met zo’n twintig medewerkers, verspreid over drie kantoren (Philadelphia, Atlanta en San Francisco). Hoe was het om deze stap naar de VS te maken?
Als ik er nu aan terugdenk, was het een van de meest leerzame momenten uit mijn leven: met alleen twee koffers ben ik in het vliegtuig gestapt naar Amerika, waar ik verantwoordelijk was voor de opbouw van wat een echt bedrijfsonderdeel zou worden. Naast alles wat erbij komt kijken als je een bedrijf opbouwt, heb ik geleerd op een andere manier zaken te doen. Waar we in Nederland veel face-to-face afspreken om een deal te sluiten, gebeurt dit in Amerika vooral op afstand. Logisch, want het land is erg groot. Ook heb ik geleerd dat wij Nederlanders heel direct zijn, terwijl in Amerika echt wordt gelet op wat je zegt en hoe je bijvoorbeeld omgaat met personeel. Hetgeen waarin ik Amerikanen het meest onderscheidend vind, is hun manier van presenteren. Ze zijn hier ontzettend goed in; ze krijgen dit met de paplepel ingegoten en weten zich uitstekend neer te zetten. Over hun presentatievaardigheden zijn ze allemaal erg zeker en ze vinden het geen probleem om voor een groep te spreken.
Op een bepaald moment was de economie oververhit en barstte de ‘.com-bubbel’ uit elkaar. Heel abrupt stond de markt stil. Waar je in Europa een minder extreem tempo hebt, is het in Amerika echt hollen of stilstaan. Hiervan heb ik geleerd om direct signalen uit de markt waar te nemen en hierop snel te acteren. Toen ik terugkwam naar Nederland, wist ik veel beter wat er hier gebeurde en hoe ik het beste kon handelen in uiteenlopende situaties.
2. Je keert weer terug naar Nederland en na in totaal zo’n zes jaar werkzaam te zijn geweest voor Eclectic, groei je door tot directeur van Eclectic’s internationale recruitment-organisatie, met onderdelen in Nederland en Duitsland. Parallel hieraan realiseert Eclectic al enige tijd een omzetgroei doordat je het bedrijf van ’fee’-georiënteerd’ naar ‘uren-georiënteerd’ transformeert. Wat houdt dat in?
Initieel werkten we met een recruitmentmodel, waarin kwaliteitsprofessionals werden ingezet bij klanten op permanente basis, als medewerker. Deze dienst werd op basis van plaatsingsfee’s afgerekend. Rond 1997 introduceerde Eclectic aanvullend een detacheringsmodel waarbij wederom uitsluitend kwaliteitsprofessionals op uurbasis werden ingezet. Toen de recessie in Europa rond 2001 echt inzette, zag je dat opdrachtgevers minder geneigd waren om medewerkers aan te nemen en juist de flexibiliteit van het detacheringsmodel omarmde. Door het detacheringsmodel werd de continuïteit van de onderneming gewaarborgd. Door de diensten te combineren maakten we het klanten nog plezieriger. Dit heeft ook daadwerkelijk geresulteerd in mooie, langdurige relaties.
3. In 2009 gooi je het over een andere boeg en word je commercieel directeur bij Mybrand. Een bedrijf waar je middels promoties steeds meer verantwoordelijkheden krijgt. Inmiddels ben je als algemeen directeur eindverantwoordelijk voor ongeveer 350 collega’s. Wat waren je belangrijkste lessen tijdens iedere nieuwe functie binnen het bedrijf?
Ik verliet Eclectic, waar ik met veel plezier had gewerkt, omdat ik behoefte had aan een nieuwe uitdaging. Ik ben na een overgangsperiode van ongeveer zes maanden vertrokken en heb daarna een soort sabbatical genomen, waarin ik sprak met verschillende organisaties om zo uit te zoeken waar ik met mijn kennis en ervaring op mijn plek zou zitten. Bij Mybrand voelde ik me direct thuis, had ik het idee dat ik echt iets kon toevoegen en kon ik veel leren van de toenmalige directeur Bart Oomen en andere collega’s.
Toen ik begon in mijn rol als commercieel directeur vergaarde ik kennis over een voor mij nieuw marktsegment (de mid-market) en de hierbij passende dienstverlening. Uiteindelijk ben ik in de rol van vestigingsdirecteur gerold, waarbij ik zowel commercieel verantwoordelijk was als voor de kwaliteit van dienstverlening en dienstbeleving.
Andere interessante leertrajecten zijn de overname van Nextmoves, de overname door Conclusion en het integratieproces met Conclusion Xtensional geweest. Dit ervaar ik als een grote, mooie verantwoordelijkheid waar ik mee bezig ben. Dat doe ik samen met mijn collega’s; juist het team is hierbij de succesvoorwaarde. Hoe zorg je ervoor dat je alles goed bij elkaar brengt, maar dat tegelijkertijd het eigen karakter en de eigen stijl van beide partijen de ruimte krijgen, je synergie creëert? Ik leer nog steeds op dagelijkse basis van het traject met Conclusion en over de organisatie zelf.
4. Mybrand werd in augustus overgenomen door Conclusion. Hoe is het om onder deze moederorganisatie te werken?
We kozen bewust voor Conclusion vanwege het ecosysteem waarin we terecht zouden komen. We kunnen vasthouden aan onze eigen naam en de marketing en communicatie van Mybrand en tegelijkertijd toch nieuwe kennis opdoen en de krachten bundelen met de collega- werkmaatschappijen. We behouden ons eigen ondernemerschap, maar hebben nu ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het ondernemerschap en de specialisaties van alle andere onderdelen van het ecosysteem.
Door onderdeel te worden van het Conclusion-ecosysteem zijn we als organisatie in een stroomversnelling gekomen; we hebben de realisatie van ons strategisch plan kunnen versnellen. En ondanks dat je dit vooraf ook zo bedenkt, is het fantastisch dat het in de praktijk ook daadwerkelijk zo uitpakt. Hierbij zijn de onderlinge verhoudingen goed, wat voor mij persoonlijk heel belangrijk is.
5. Op je LinkedIn staat “Taking Responsibility”. Heb je je een concreet voorbeeld waarin jijzelf of het bedrijf echt de verantwoordelijkheid heeft genomen? En waarvoor dan?
Bij Mybrand zit verantwoordelijkheid nemen verweven in het dna. Wij voorzien in de continuïteit van onze klanten: dit zie je terug in de jarenlange samenwerking die we met praktisch al onze klanten hebben. Maar ook binnen Mybrand zelf focussen wij ons altijd op het nemen van verantwoordelijkheid. In iedere laag en iedere rol worden medewerkers hier op gecoacht. Iedere medewerker heeft zijn verantwoordelijkheid en trekt, indien nodig, aan de bel bij een collega. Dat vind ik echt onderscheidend: we nemen samen de verantwoordelijkheid.
Een voorbeeld is de introductie van de teamleiderfunctie in onze vestigingen. We blijven die netwerkorganisatie, waarin iedereen met iedereen praat en acteert vanuit eigen verantwoordelijkheid, maar borgen hiermee wel dat het individu echt voldoende aandacht krijgt. Vanwege de groei van de afgelopen jaren, was de hele platte structuur die we kenden in de vestigingen niet meer de beste keuze.
6. Je hobby’s zijn onder andere koken en wielrennen. Wat is je ultieme gerecht na een lange wielrenfietstocht?
Het is een beetje voor de hand liggend, maar dan kies ik toch echt voor spaghetti met gehaktballen. Voor werkafspraken kom ik vaak in luxe restaurants, waardoor ik graag zelf ‘standaard’ gerechten bereid. Schelp- en schaaldieren en mooie stukken vlees vind ik heerlijk; écht eerlijk en lekker eten. Ik mag graag koken voor grote gezelschappen.
Vitaliteit is een belangrijk aspect in het leven: wij mensen zitten veel op kantoor en in de auto. Daarom fiets ik graag in sociaal verband met een vaste club. Ik ben niet zeer getalenteerd als het op fietsen aankomt, maar wel een echte liefhebber. Met Mybrand fietsen we ook ieder jaar met een gezelschap, inmiddels hebben we samen de Mont Ventoux, Alpe d’Huez, de Galibier, Stelvio en Gavia beklommen. Fantastisch om dit samen met collega’s te doen. Het gaat allemaal om kameraadschap: het schept een bijzondere band met collega’s vanuit een hele andere doorsnede van de organisatie. We stimuleren dit breed, zo zijn er op dit vlak initiatieven uiteenlopend van zaalvoetbal tot hardlopen en skiën.