De havens van Moerdijk (Nederland) en Oostende (België) krijgen een camera- en beveiligingsnetwerk uitgerust met sensoren en artificiële intelligentie. Het nieuwe bewakingssysteem, ontwikkeld door een Nederlands-Vlaams consortium, kan verdachte situaties in terminals, havens en bedrijventerreinen automatisch, in realtime en op grote schaal detecteren en traceren, wat de veiligheid in de havens moet vergroten.
Het beveiligingsplatform draagt de naam Passant en wordt vandaag gepresenteerd aan de pers tijdens een bijeenkomst in de haven van Moerdijk. Het consortium meldt dat op meerdere plaatsen in de havens slimme camera’s komen. Specialisten van de TU Eindhoven, ViNotion en Omines Internetbureau hebben speciale algoritmes ontwikkeld die het mogelijk maken beelden te analyseren van personen en voertuigen, bewegingssnelheid te meten en kentekens op voertuigen te herkennen.
‘Camera’s moeten het verschil leren tussen bijvoorbeeld een illegale vluchteling en een havenarbeider. Ook kan men op basis van wat de camera’s registreren snel nagaan of een logistieke planning overeenstemt met de realiteit’, licht het team toe.
Hekken en dekzeilen met sensoren
Ook het hekwerk rond het havengebied wordt aangepast. Er komen geavanceerde hekken- en sluitsystemen die door Betafence worden uitgerust met een intelligent systeem dat herkent wanneer indringers het hekwerk willen saboteren of erover proberen te klimmen. Wanneer dat gebeurt, wordt een signaal gegenereerd in een alarmcentrale.
Daarnaast ontwikkelt het industrieel textielbedrijf Sioen geavanceerde dekzeildoeken die vrachtwagenladingen beschermen tegen criminelen en saboteurs. Er worden sensoren in het doek geplaatst die een bericht naar de meldkamer sturen als iemand in het doek probeert te snijden.
Securitas
De afwijkende patronen die door de slimme zeilen, het hekwerk en de camera’s worden gedetecteerd, worden uiteindelijk door Securitas en Tein Technology in een overkoepelend veiligheidssysteem in een centrale meldkamer geïntegreerd.
De komende drie jaar worden de verschillende technische middelen in de praktijk uitgetest. Op het einde van die experimentele fase zullen de nieuwe veiligheidsmaatregelen geïntegreerd worden in een concreet pakket maatregelen en instrumenten. Volgens de betrokken partijen zijn die dan ook in andere havens, in terminals of op bedrijventerreinen in te zetten voor het verbeteren van de veiligheid.
2,7 miljoen euro
Het project wordt gesteund door de Nederlandse Rijksoverheid, de Nederlandse provincie Noord-Brabant, de Belgische provincie West-Vlaanderen en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Vlaanderen-Nederland. Laatstgenoemde stelt de helft van het totaal budget van 2,7 miljoen ter beschikking.