De Nederlandse hightechsector staat er goed op in Europa. Na de succesvolle beursgang vorig jaar van Adyen (fintech) zoekt beursorganisatie Euronext naar nieuwe kandidaten. Gehoopt wordt op nieuwe klappers van Hollandse bodem. In de kweekvijver voor 2018/2019 zwemmen nu achttien Nederlandse bedrijven.
Onlangs werd in Lissabon het TechShare-programma afgerond dat techbedrijven voorbereidt op een Initial Public Offering (IPO), oftewel een beursgang.
Kansrijke ict-bedrijven als Additive Industries (3d-printen met laser), ATS Global (industriële en procesautomatisering), Friss (risico en fraudedetectie met kunstmatige intelligentie) en Sendcloud (verzendsoftware) hadden hun financiële zwaargewichten afgevaardigd. Ook Airborne Oil & Gas, Harver, Ioniqa, Keola, Lightyear, Solynta en Viisi namen deel.
Computable was erbij en volgde twee dagen het trainingsprogramma in Lissabon. 135 Europese bedrijven kregen daar een ‘spoedcursus beursgang’ zoals voormalige deelnemer Reinier de Jonge, ceo van Frank uit Groningen het noemde.
Uitgebreid
Aanvankelijk richtte TechShare zich op Frankrijk, België, Nederland en Portugal, landen waar Euronext effectenbeurzen heeft. Een jaar geleden is het programma evenwel uitgebreid naar Italië, Duitsland, Spanje en Zwitserland.
Anthony Attia, global head of listings Euronext, zegt: ‘Alvorens het besluit tot een beursgang wordt genomen, is het raadzaam de TechShare-training te doorlopen. Als je dat doet, ben je beter voorbereid op de toekomst.
Volgens René van Vlerken, hoofd van de notering en bestuurslid Euronext Amsterdam, kan een beursnotering bijdragen tot het succes van een jong techbedrijf. ‘Een beursgang vereist de nodige voorbereiding. Juridisch, financieel, organisatorisch en communicatief moeten bepaalde stappen worden gemaakt. De volgende groeifase kan bijvoorbeeld een andere structuur van de balans vereisen. Bijna altijd is ook meer delegatie nodig. Dat kan voor oprichters lastig zijn. Ze vinden het lastig hun baby uit handen te geven. Er moeten ook een raad van commissarissen, een raad van bestuur en een ‘executive committee’ met duidelijke taken worden aangesteld. Verder is het zaak onafhankelijke adviseurs en mentoren aan je te binden. Die kunnen je helpen de volgende stappen te maken. Ervaren mensen kennen de valkuilen.’
Belangrijker ook wordt de rol van de financiële directeur. Van Vlerken: ‘Aan het hele team om de cfo heen worden hogere eisen gesteld. Denk ook aan de investor relations. Snelle groei vereist ook het binnenhalen van nieuw (ontwikkel)talent. Door de enorme schaarste moet je die ook zien binnen te houden. Denk daarom na over de vraag hoe je die wilt belonen voor hun prestaties. Want jong talenten zijn vluchtiger. Ze willen meer bewegen. Hun affiniteit met een merk is geringer. Je moet talenten ook voldoende groeimogelijkheden bieden. Kortom, tijdens de voorbereiding van een beursgang komen veel meer zaken voorbij dan louter het aspect van de ondernemingsfinanciering.’ Van Vlerken onderstreept het belang van een tijdige voorbereiding. ‘Hoe eerder je daarmee start des te beter.’
Spiegel
Het TechShare-programma werd gehouden op de campus van de Nova School of Business and Economics (Nova SBE) te Lissabon. Ron Vegter, cfo van proces-automatiseerder ATS Global, vindt vooral prof. Nadim Habib inspirerend. Die laat je nadenken over de business zelf. Habib: ‘Een beursgang dwingt je in de spiegel te kijken. Is mijn strategie de juiste? Heb ik een goed verhaal naar de markt toe? Doe ik dagelijks de juiste dingen?’
Vegter: ‘De kern van Habibs betoog is dat je het niet te moeilijk moet maken. Kies een beperkt aantal punten waarop je wil excelleren.’ Habib noemt als voorbeeld Ryanair, dat zich volledig richt op prijs en punctualiteit. ‘De rest is van ondergeschikt belang. Scherpe prijzen halen klanten binnen. En punctualiteit betekent meer efficiency, lagere kosten en meer vluchten. Dat zijn ook de enige twee beloften die Ryanair doet. De klanten accepteren dat zolang die beloften maar consequent worden nagekomen. Zo niet dan verliest men de band met de klant.’ Habib stelt dat hoe minder beloftes je doet des te gemakkelijker het wordt de focus te houden.
Ook aan Bas Smeulders (SendCloud) geeft Habib stof tot nadenken. De hoogleraar van Nova SBE stelt dat goede specialisten zich niet per se ontwikkelen tot sterke managers. ‘We leiden mensen niet op om managers te zijn. Dat geldt niet alleen voor technische maar ook voor commerciële talenten.’ Volgens Smeulders maakt het TechShare-programma meer tastbaar. Maar dat wil niet zeggen dat we over een jaar naar de beurs kunnen. We zitten nu met negentig man in vijf landen. Pas als we in twaalf à vijftien landen bestrijken en EU-dekkend zijn, valt zo’n stap te overwegen.
Frederic van Durme, ceo van het Belgische bedrijf Acceleran (mobiele RAN en LTE small cell), leert van TechShare hoe belangrijk het is als organisatie een commitment te doen. Om publieke investeringen te trekken moet het hele bedrijf zich daar van bewust zijn. ‘Je moet actielijstjes maken om dit alles gedaan te krijgen.’
Ilko Bosman, cfo van Additive Industries, vindt TechShare met name interessant vanwege de mogelijkheid ideeën uit te wisselen met andere tech-ondernemers.