KPN zette op 11 april 2019 met Digital Dutch een flitsend evenement neer in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens de vierde editie van Digital Dutch trokken enkele duizenden bezoekers voorbij aan digitale kansen, inspiratie en innovatie voor ondernemend Nederland. De telecom- en ict-dienstverlener bood een mooie mix van wat het klanten en partners te bieden heeft in de digitale transformatie van samenwerken, bedrijfsmodellen en leiderschap.
Een indrukwekkend spel van licht, geluid en video op een enorm doek dat de volle breedte van hal 1 van de Jaarbeurs in Utrecht in beslag neemt. Zo ontving KPN gisteren zijn klanten en partners tijdens Digital Dutch in de Jaarbeurs voor een aantal spectaculaire presentaties op het hoofdpodium.
Op het podium stonden onder meer Ingo Uytdehaage, de cfo van Adyen, schaatser en sportman van het jaar 2018 Kjeld Nuis en sportpsycholoog Rico Schuijers. Vanuit verschillende perspectieven vertelden de sprekers over digitale kansen, inspiratie, innovatie en leiderschap. De Zweedse futuroloog en trendspotter Magnus Lindkvist had de lachers op zijn hand en Arjo van der Ham vertelde over Lightyear, een lichtgewicht personenauto die op zonne-energie rijdt.
Maximo Ibarra
Namens KPN spraken chief security information security officer (ciso) Jaya Baloo en de onlangs gestarte directeur Zakelijke Markt, Marieke Snoep. KPN-ceo Maximo Ibarra sprak ook, maar kwam niet veel verder dan wat verontschuldigingen voor zijn worsteling met de Nederlandse taal en zijn eerste kennismaking met een typisch Nederlands fenomeen: fietsendiefstal. Een beetje een gemiste kans voor de directeur die inmiddels een jaar bij KPN de scepter zwaait. Presentator Michiel Vos, ook bekend als Amerika-correspondent voor RTL, moest de ceo te hulp schieten om de middag samen te vatten in de kernpunten speed (snelheid), simplicity (eenvoud), security (beveiliging) en focus. Ook een open mind (open manier van denken) is volgens Ibarra een belangrijke eigenschap in de digitale transformatie.
Hij vertelde op de dag dat het bedrijf bekend maakte zijn securitydiensten samen te brengen onder één dak. KPN wil zich duidelijker profileren als aanbieder van zakelijke ict-diensten die bijdragen aan de digitale transformatie, door vereenvoudiging van het aanbod door te voeren.
Innovatievloer
Tijdens het event Digital Dutch krijgen klanten en partners een mooie mix voorgeschoteld van de rol die KPN hoopt te spelen in de digitale transformatie binnen verschillende bedrijfstakken.
Als na de presentaties op het hoofdpodium de lichten aangaan, lonkt achter het doorschijnende doek de Innovatievloer voor een ronde langs oplossingen, diensten en producten van KPN en zijn partners. Bijvoorbeeld via de recente aangekondigde API Marketplace en door de inzet van 5G-toepassingen in de landbouw.
Ook voor partners en opvallende innovatie was ruimte ingericht. Lightyear, bouwer van een personenauto die rijdt op zonne-energie uit zonnecellen in het dak, toonde een prototype van die auto die volgend jaar geproduceerd gaat worden. Bezoekers moesten hun telefoon inleveren in verband met het fotograferen van het prototype. Opvallend, de auto heeft geen buitenspiegels in verband met de stroomlijn, de bestuurder kan straks via een camera kijken wie er naast en achter hem rijdt.
8K-videostream
Op de innovatievloer en het ondernemersplein waren ook veel toepassingen te zien rondom vr, zoals het bedrijf Tiled Media, een spinoff van TNO dat via slimme software 8k-videostreams kan projecteren op vr-brillen die een chip hebben die in principe maar 4K kan verwerken. Door alleen de beelddata van het punt waar de drager van de vr-bril naar kijkt te berekenen kan een haarscherp beeld worden afgeleverd. Oprichter Frits Klok ziet mogelijkheden voor allerlei toepassingen, bijvoorbeeld voor gepersonaliseerde video-feeds.
De rode draad in het programma van Digital Dutch 2019 is de six handshakes-theorie. Dat betekent dat we allemaal maar zes keer handen schudden verwijderd zouden zijn van elk andere mens op aarde. Dat betekent volgens KPN dat je dus ook snel contact kunt leggen met iemand die je kan helpen met je digitaliseringsvraagstuk. Na een handdruk of zes verlaat menig bezoeker geïnspireerd de beursvloer.