De aanpassing van de kalendertelling in oudere gps-ontvangers, die in de nacht van 6 op 7 april is doorgevoerd, heeft niet geleid tot grote problemen met verouderde navigatiesystemen. Eerder verschenen onheilspellende berichten over navigatiesystemen die de weg zouden kwijtraken. Uit een belronde langs partijen zoals TomTom, RAI, ANWB en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) blijkt de wijziging geruisloos voorbij te zijn gegaan.
Bij navigatieleverancier TomTom zijn geen grote problemen bekend na het wijzigen van de kalender van gps-satellieten. Eerder wees de aanbieder van navigatieapparatuur op mogelijke gevolgen van die wijziging voor de werking van oudere navigatie-systemen.
Een woordvoerder meldt namens het bedrijf dat er ‘veel’ gebruik is gemaakt van een webpagina waar klanten na het invoeren van het serienummer van hun apparatuur hun verouderde navigatiesysteem hebben geüpdatet. Aantallen worden uit concurrentieoverwegingen niet genoemd.
TomTom stelde ook extra capaciteit in op de telefonische helpdesk, maar die kregen niet meer telefoontjes dan gebruikelijk te verwerken. Wel is bij sommige oudere modellen de functionaliteit voor de weergave van de geplande aankomsttijd (estimated time to arrival) weggevallen. De apparatuur navigeert nog wel zoals het hoort. TomTom heeft die gebruikers een aanbod gedaan om voor een gereduceerd tarief een nieuw systeem aan te schaffen.
Ook de RAI, de vereniging die de belangen van zevenhonderd fabrikanten en importeurs in de mobiliteitsbranche vertegenwoordigt, heeft geen meldingen teruggekregen van grote problemen met navigatieapparatuur. Bij de ANWB bleef het ook rustig.
WNRO, weekomwenteling
Eerder waarschuwde verschillende partijen, waaronder leveranciers als TomTom, voor mogelijke problemen met verouderde navigatie-apparatuur. Door de zogenoemde week number roll over (wnro) waarbij elke negentien jaar de weeknummers van oudere gps-ontvangers worden gereset naar 0.
De weektellers van gps-ontvangers zijn in de nacht van 6 op 7 april 2019 wereldwijd op 0 gezet. De reden voor die weekomwenteling is dat oudere systemen niet verder tellen dan 1.023 weken. Daarom beginnen de tellers opnieuw als week 1.024 aanbreekt. De weektelling loopt sinds 1999, het jaar van de eerste omwenteling. Toen zorgde het terugspringen van de tellers voor weinig problemen.
TomTom: ‘Wanneer de kalender opnieuw wordt ingesteld, kan dit een miscommunicatie veroorzaken tussen gps-satellieten en -ontvangerchips in sommige navigatiesystemen. Als gevolg hiervan kunnen bijvoorbeeld sommige oudere navigatiesystemen de mogelijkheid verliezen om bepaalde functies te gebruiken.’ Het bedrijf meldde eerder al dat nieuwere TomTom-producten geen last van ondervinden van de wijziging. ‘De eventuele problemen bij de overgrote meerderheid van de apparaten zijn te verhelpen met een eenvoudige software-update.
Ministerie van Infrastructuur
Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldde voorafgaand aan de wnro, ofwel de weekomwenteling dat er mogelijke problemen met navigatie-apparatuur konden ontstaan. Volgens een woordvoerder was dat bericht verspreid omdat die organisatie medeverantwoordelijk is voor de veiligheid op de Nederlandse wegen.
Een woordvoerder van de ANWB laat weten dat een aantal jaren gelden problemen met navigatieapparatuur voor leden in het buitenland vaak een reden was om de alarmcentrale te bellen. Maar dit gebeurt nu niet meer. Ze vertelt dat de ANWB ook in het komende vakantieseizoen leden adviseert om, zeker als ze naar het buitenland gaan, een kaart mee te nemen. De ledenvereniging verspreid voor leden tien gratis kaarten van populaire vakantieroutes in het buitenland.
Ik heb een citroen c5 van 2012 met myway navigatie. Alles werkt nog gewoon alleen staat de datum verkeerd. Wat ik ook probeer deze krijg ik via GPS niet op de juiste dag. Ik hoop dat dit nog opgelost gaat worden