KPN gaat onderzoek doen naar alternatieven voor Xs4all. Het telecombedrijf reageert hiermee op de gerechtelijke stappen van de ondernemingsraad (or) van Xs4all. De raad komt in verzet tegen KPN’s voorgenomen besluit om Xs4all op te heffen. Dat meldt het Algemeen Dagblad vandaag.
KPN heeft het geweten. Nadat het aankondigde om te stoppen met de in 1998 overgenomen internetprovider Xs4all, regende het protesten. Nog eens circa 53.000 Xs4all-klanten tekenden een online-petitie tot behoud van het bedrijf. Daarop diende de ondernemingsraad van Xs4all een verzoekschrift in bij de Ondernemingskamer, dat onderdeel is van het gerechtshof Amsterdam, om de eigenstandige positie bevestigd te krijgen. De consequentie daarvan is dat een adviesaanvraag over Xs4all ook langs de OR zou moeten.
Die rechtsgang lijkt nu vruchtbare bodem te hebben gevonden, aldus het AD. KPN belooft alternatieven ‘in de breedste zin van het woord’ te gaan bekijken voor het stoppen met Xs4all. Wat voor de personeelsvertegenwoordiging reden is de rechtszaak in te trekken.
In gesprek
Het actiecomité Xs4all Moet Blijven reageert verheugd op de bekendmaking van KPN. Het comité had tot drie keer toe bij KPN aangegeven in gesprek te willen over alternatieven, maar kreeg geen response.
Deze middag verzamelen Xs4all-klanten en -sympathisanten zich rond de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van KPN om de KPN-top te bevragen over de ontwikkelingen. De vergadering vindt plaats om 14:00 uur in Rotterdam.
Brief
Bezoekers van de aandeelhoudersvergadering in Rotterdam krijgen bij de ingang van het gebouw een brief uitgedeeld van Xs4all-sympathisanten, die ook namens het actiecomité ‘Xs4all Moet Blijven’ optreden.
De inhoud luidt:
Geachte aandeelhouder van KPN,
KPN wil Xs4all opheffen. Dat is op 10 januari aangekondigd. Wij vragen u te voorkomen dat KPN op ondoordachte wijze waarde vernietigt.
De volgende feiten kunt u desgewenst tijdens de aandeelhoudersvergadering controleren bij het bestuur van KPN:
1. Xs4all heeft de hoogste return on investment van alle KPN onderdelen.
2. Xs4all-klanten willen niet weg bij Xs4all getuige de bijna 53.000 handtekeningen op petities.nl. Het is niet bekend met welke churn KPN rekening heeft gehouden, en of dat percentage niet ernstig wordt onderschat.
3. Xs4all heeft een ongekend hoge Net Promoter Score – mond tot mond reclame – in Nederland en de basis blijft al jaren stabiel in tegenstelling tot de base van KPN die krimpt.
4. Na inzet van de OR van Xs4all bij de ondernemingskamer heeft KPN bakzeil gehaald; KPN heeft toegezegd alternatieven voor opheffing te onderzoeken met de OR van Xs4all..
5. KPN wil niet in gesprek met het actiecomité Xs4all Moet Blijven over het terugdraaien van het besluit of verkoop van het merk. Zelfs bij een gedeeltelijke verkoop krijgt KPN een zeer welkome cash-injectie. Deze optie is tot nu toe onbespreekbaar. Daarom bereidt het comité de start voor van een nieuwe premium zelfstandige provider voor klanten die niet mee willen naar KPN. Hierdoor zullen de negatieve gevolgen van de opheffing ook op de lange termijn doorwerken.
6. Er lijkt door KPN geen financiële doorrekening te zijn gemaakt van de kosten van opheffing afgezet tegen de baten. KPN heeft publiek de belofte gedaan dat er niets verandert voor de huidige klanten, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat KPN die belofte waar kan maken. Omdat Xs4all eigen systemen en diensten heeft, zijn de kosten van integratie hoger dan verwacht.
7. KPN verliest door de opheffing van Xs4all een unieke kans om zich een positie te verwerven op de markt van de kabel: nu die eindelijk na jarenlange strijd open gaat voor concurrerende aanbieders. KPN laat een kans op meer marktaandeel liggen.
Door het opheffen van Xs4all blijft er van KPN alleen nog een uitgekleed nutsbedrijf over. Zonder ruimte voor innovatie of tegenspraak. Wilt u liever investeren in innovatie met een commercieel oogmerk? Steun dan het voorstel van de VEB om tegen een regeling te stemmen die bonussen voor de bestuurders garandeert ongeacht de winst. En vraag het bestuur om het uiterst winstgevende Xs4all te behouden, in een onafhankelijke positie.
Dit is nou een uitstekend voorbeeld van een democratische samenleving. Niet elke 4 jaar een kruisje zetten en afwachten of het wel goed komt maar je actief inzetten in de samenleving om ervoor te zorgen dat wat jij belangrijk vind meer aandacht krijgt. De mondige consument die weet wat die wil en dat zeer duidelijk aangeeft ipv de schouders op te halen en het allemaal laat gebeuren.
Als XS4ALL klant en ervaringsdeskundige bij KPN zie ik regelmatig de verschillen tussen KPN en XS4ALL, bij KPN de enorme arrogantie en fouten en bij XS4ALL de enorme hoeveelheid kennis en ervaring. Ik vind daarom de actie van de OR een hele goede en hoop dat het effect zal hebben.