De crashes van twee Boeing 737 Max-toestellen eerder dit jaar was te wijten aan problemen met de software in de cockpit. Dat heeft ceo Dennis Muilenberg van Boeing bevestigd in een mededeling op de website van de vliegtuigfabrikant.
Een voorlopig Ethiopisch rapport over de oorzaak van de ongevallen met Ethiopian Airlines en Lion Air legt de schuld bij het Maneuvering Characteristics Augmentation System of MCAS, zegt Muilenberg. MCAS is een systeem dat ingrijpt wanneer de ‘invalshoek’ (angle of attack) van het vliegtuig verkeerd is. Het grijpt autonoom in en duwt de neus van het vliegtuig naar beneden. Bij de ongevallen zou er een probleem geweest zijn met de sensor die MCAS aanstuurt. De piloten zou alvast geen schuld treffen.
Boeing wil het systeem nu verbeteren met een software-update. Sinds de crash hebben de beste ingenieurs en technici samen met de Federal Aviation Administration aan een oplossing gewerkt, zegt Muilenberg. De update moet voorkomen dat ongevallen zoals met Ethiopian of Lion Air nogmaals voorvallen.
Bij de twee crashes vielen in totaal meer dan 300 doden. Muilenberg drukt in de mededeling ook zijn diepste spijt en condoleances uit tegenover de familie van de slachtoffers.
Quote :
Sinds de crash hebben de beste ingenieurs en technici samen met de Federal Aviation Administration aan een oplossing gewerkt.
Was toch heel handig en wat minder dodelijk geweest als deze zelfde mensen dat in eerste instantie hadden gedaan en het MCAS niet door de nachtelijke schoonmaakploeg was ontwikkeld.
Met andere woorden wat een kulverhaal !
Waar het probleem werkelijk zit is niet zo heel moeilijk.
De 737 heeft een aantal fundamentele wijzigingen ondergaan waardoor het zowel qua systemen als ook aerodynamisch een ander vliegtuig is geworden.
Daar is op zich niets mis mee al kan je er natuurlijk zo je bedenkingen bij hebben.
Maar laten we dat nu eens even NIET doen.
Een ander vliegtuig type houdt in, een nieuwe type rating, dus nieuwe opleiding voor de piloten.
Met name voor de stall eigenschappen is dat in dit geval erg relevant.
Boeing heeft een handigheidje ingebouwd om het de heren chauffeurs wat makkelijker te maken.
Niets bijzonders, een Flight Augmentation Systeem zit op wel meer vliegtuigen.
Het is echter wel handig als je weet wat dat doet en hoe het werkt, anders ga je op je bek.
En de kennis om dat te leren doe je op tijdens de tiepe traning (type rating).
Welnu Boeing heeft het toestel verkocht met de opmerking dat extra training niet noodzakelijk is.
En oef… hier gaat het toch een beetje fout..
Een stall recovery zonder de juiste training is op dit toestel nauwelijks mogelijk.
Daar kun je wat van vinden maar dat zouden we effe niet doen.
Het MCAS systeem is er min of meer voor om je te behoeden voor de problemen die gebrek aan training kunnen opleveren.
Dat zelfde MCAS systeem maakt gebruik van informatie uit sensors, airdata computers en nog een heel scala aan gadgets die stuk kunnen gaan en die vervolgens voor problemen kunnen zorgen.
Allemaal niet erg, dat kan gebeuren, en met twee goed getrainde chauffeurs is dat prima op te lossen.
Dat pleit het MCAS systeem niet bepaald vrij van onvolkomenheden want wat er gebeurd is, is natuurlijk gewoon bagger.
Er is gewoon een goede procedure om hiermee om te gaan, maar dan komen we toch weer uit op het stukje extra training.
En tja…. in de folder stond dat juist die niet nodig was.
Ach ja… van verzekeren heb ik ook al geen verstand.