Het in Nederland opgerichte 3D Hubs heeft onlangs 18 miljoen dollar aan investeringen binnengehaald in een 'serie C'-investeringsronde. Niet de minsten hebben er wat centjes ingestoken, waaronder Booking.com-oprichter Arthur Kosten. Doel: 3D-prints zo snel mogelijk, waar ook ter wereld, afleveren bij de opdrachtgever. Lichtpuntje in de 3D-printwereld?
Sinds de komst van betaalbare 3D-printmogelijkheden, wordt een gouden toekomst voorspeld, maar het blijft lastig. Een beetje thuishobbyen, waar 3D Hubs ooit mee begon als netwerk om zo je eigen ontwerpen ergens in de buurt te laten printen, blijkt (nog) niet de heilige graal. 3D Hubs paste daarom niet lang geleden zijn strategie aan en laat ontwerpen nu printen bij professionele 3D-printfaciliteiten.
De volgende stap is het verbinden van andere productiesystemen, zoals CNC-verspaningsmachines en spuitgieten, in het proces.
De troef van 3D Hubs is dat ze klanten een 3D-ontwerp laten uploaden en daar direct feedback op geven of hun ontwerp aanpassingen nodig heeft om daadwerkelijk geproduceerd te kunnen worden, afhankelijk van de materiaalkeuze. Volgens oprichter Bram de Zwart zorgt het algoritme ervoor dat 93 procent van de opdrachten volledig automatisch uit de machines rolt.
Wat denkt u, zit 3D-printen eindelijk weer in de lift, of is er nog meer ontwikkeling nodig?