Nadat het eerder al succesvol voet aan wal zette in onder meer Frankrijk, Spanje en Italië, richt de Chinese smartphonemaker en elektronicafabrikant Xiaomi nu ook de pijlen op de Benelux. Zowel in België, als Nederland en Luxemburg wordt het productpallet uitgebreid en zeker al in Nederland komen er eigen winkels.
Xiaomi deed een en ander uit de doeken op een evenement in Amsterdam. Het Chinese bedrijf is nog geen tien jaar oud, maar groeide in die korte periode uit tot een van de vijf grootste smartphoneproducenten ter wereld. Het bedrijf hanteert een recept dat ook andere Chinese telefoonbouwers graag aanwenden: behoorlijke tot zeer goede specificaties leveren aan een absolute bodemprijs.
‘Toen we negen jaar geleden van start gingen, moesten we het als piepkleine startup opnemen tegen giganten als Apple en Samsung’, zegt Alvin Tse, Head of Marketing voor Europa. ‘De oprichters van het bedrijf waren allemaal geeks en ingenieurs en vanaf dag een was hun missie om zoveel mogelijk producten in handen te krijgen van zoveel mogelijk mensen. Onze gebruikers zijn echte fans van het merk geworden, voor hen doen we het.’
Xiaomi steunt op vier pijlers, zegt Tse. Een lage prijs is er daar een van. ‘Voor wat je betaalt voor een toptoestel bij een concurrent, kan je bij ons een heleboel producten kopen. Heel ons businessmodel is gestoeld op efficiëntie en het stroomlijnen van de productie. Ook in marketing proberen we zoveel mogelijk te besparen. Dat heeft binnen het bedrijf trouwens tot een regel geleid die zéér uitzonderlijk is: onze winstmarge mag nooit meer dan 5 procent bedragen. Dat hebben we zo vastgelegd. Is het meer, dan gaan de prijzen naar omlaag.’
Prijs
Een lage prijs is prima, maar Tse weet ook wel dat niet het enige is waar (zeker Westerse) consumenten naar op zoek zijn. Ook innovatie, design en kwaliteit zijn steunpilaren van het Xiaomi-model, zegt hij.
‘Weinig mensen herinneren het zich misschien nog, maar wij waren drie jaar geleden de allereerste die een full screen-telefoon op de markt brachten. In onze Mi 8 zat ook de allereerste vingerafdrukscanner ter wereld. We waren ook de eerste met face unlock op Android. Design is eveneens belangrijk, we werken bijvoorbeeld samen met een ontwerper als Philippe Starck en hebben al meer dan 300 design-prijzen gewonnen. En kwaliteit spreek natuurlijk voor zichzelf: onze producten moeten lang mee gaan.’
Geen windeieren
Die aanpak heeft Xiaomi geen windeieren gelegd. In 2018 verscheepte het bedrijf meer dan 122 miljoen smartphones, berekende het marktonderzoeksbureau IDC, waarmee het op een vierde plaats staat. Huawei (op 3) wist er 206 miljoen te verschepen, Apple bijna 209 miljoen en Samsung iets meer dan 292 miljoen. In tegenstelling tot Samsung en Apple echter, groeide de afzet bij Xiaomi met meer dan 32 procent. Samsung en Apple moesten respectievelijk 8 en 3,2 procent inleveren.
‘In 29 landen wereldwijd staan we in de top-5’, zegt Tse. ‘In Frankrijk staan we vijfde, in Italië op vier en in Spanje op drie. Dat zijn drie landen waar we nog maar één jaar aanwezig zijn.’ Tse wijst er ook op dat Xiaomi ondertussen al veel meer is dan een smartphoneproducent. Zeker in China reikt het productaanbod veel verder en verkoopt het bedrijf ook smart home-spullen, laptops, beveiligingscamera’s, videoprojectors, robotstofzuigers en rijstkokers, maar ook verlichting en zelfs elektrische scooters. Een deel van die producten (zoals de laptops en de scooter) zullen op termijn ook de oversteek maken naar Europa, zo konden we horen in Amsterdam.
Alvast in Nederland zullen ze ook te koop zijn in eigen winkels, zoals Xiaomi die ook in andere landen uitbaat. Of die winkels ook naar België zullen komen, is nog niet duidelijk. Waar en wanneer ze in Nederland zullen opengaan, werd ook nog niet meegedeeld. Xiaomi-producten waren online al wel te bestellen bij sommige webwinkels in de Benelux (en lagen in Nederland ook bij Kruidvat in de rekken), maar ondertussen zijn er ook partnerships met verschillende retailers als Vandeborre, Krëfel, Coolblue en Bol.com aangegaan.
Impulsaankoop
De eerste drie producten die die retailers in de rekken gaan leggen, zijn twee smartphones en een fitness-bandje. De telefoons zijn het topmodel Mi9 (vanaf 449 euro) en het meer budgetgeoriënteerde model, de Redmi Note 7 (vanaf 199 euro). Beide apparaten dragen de Xiaomi-filosofie uit: specificaties die je tot voor kort enkel bij telefoon van 800 euro en meer tegenkwam aan de helft van de prijs. Het fitness-bandje (de MiBand 3) komt met zijn 29,90 euro zelfs al in de buurt van impulsaankopen.
Ondanks de lage prijs kan de Mi9 zich meten met topmodellen van Samsung, Apple en Huawei. Xiaomi hecht bijvoorbeeld veel belang aan fotografie en rustte het apparaat daarvoor uit met de nieuwste Sony-sensor en drie lenzen. Via AI is de telefoon ook in staat om aan ‘computational photography’ te doen, waardoor hij bijvoorbeeld in staat is om nog bij heel weinig licht goede opnames te maken en natuurlijke ‘bokeh’-effecten kan produceren. Hij is ook de eerste telefoon ter wereld die draadloos kan opladen met een vermogen van 20 watt. Daardoor is een lege batterij in anderhalf uur weer helemaal vol.
De Note 7 doet het iets rustiger aan wat specificaties betreft (hij heeft bijvoorbeeld geen vingerafdrukscanner onder het scherm en gebruikt een gewoon LCD-scherm in plaats van OLED), maar is voor zijn prijs verder prima uitgerust. Ook deze telefoon beschikt bijvoorbeeld over AI-functies en een ‘nachtmodus’ bij het fotograferen en kan zijn batterij met een speciale lader in hoog tempo weer opladen.