De banksector leed in 2018 3,8 miljoen euro schade door phishing bij internetbankieren. Dat is bijna viermaal zoveel als een jaar eerder. Dat meldt Betaalvereniging Nederland.
Veel phishing is erop gericht om beveiligingscodes te bemachtigen. Daarmee installeren fraudeurs op hun eigen smartphone een bank-app die is gekoppeld aan de bankrekening van hun slachtoffer.
De schade die de banksector oploopt door phishing bij internetbankieren, betreft voornamelijk vergoedingen aan gedupeerden. Klanten die zorgvuldig omgaan met hun apparaten en beveiligingscodes voor internetbankieren en mobiel bankieren, krijgen de schade geheel of gedeeltelijk vergoed door hun bank. Volgens de Betaalvereniging Nederland is in 2018 96 procent van de fraude met internetbankieren vergoed.
Oorzaken
De stijging van de phishingschade bij internetbankieren komt volgens de branchevereniging doordat fraudeurs betere hulpmiddelen gebruiken. Daarmee kunnen ze gemakkelijker, vaker en grootschaliger phishing-aanvallen uitvoeren. Ook wordt de kwaliteit van valse mails en sites beter, met minder taalfouten en betere vormgeving.
Bovendien blijkt dat criminelen hun doelwitten steeds overtuigender aan te spreken. Hun berichten zijn persoonlijk, met de juiste aanhef en naam. Behalve via e-mail sturen ze de phishingberichten ook via sms, Whatsapp en bijvoorbeeld Facebook.
Alert
Om het tij te keren, verbeteren banken continu hun systemen en investeren ze in tools om frauduleuze transacties te detecteren en onderscheppen. Ook werken ze samen met de overheid om berichtenverkeer beter te beveiligen en fraudeurs op te sporen.
De banken raden hun klanten aan om alert te zijn op phishingberichten. ‘Klanten kunnen schade door phishing voorkomen door vooral scherp te letten op het echte afzender-adres in berichten die van banken lijken te komen.’ Je moet niet zomaar klikken op hyperlinks in berichten en altijd het webadres checken.
De grote toename van phishing beperkt zich volgens de branchevereniging niet tot Nederland. Zo is de schade door phishing bij Belgische banken opgelopen van 2,5 miljoen euro in 2017 tot 8 miljoen in 2018.
Overige fraude in het Nederlandse betalingsverkeer daalde in 2018 twee procent. Het gaat dan om fraude met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren. Voor mobiel bankieren is het afgelopen jaar geen enkele fraude gemeld.