De softwarefout waardoor locomotieven van de Hogesnelheidslijn (HSL) plots stilvallen, is verholpen. NS en leverancier Bombardier hebben er de afgelopen weken 'met man en macht' aan gewerkt, schrijft de vervoerder.
Sinds afgelopen najaar vielen bovengemiddeld veel treinen uit op het traject van de HSL. In veel gevallen bleek een softwarefout in de gebruikte Traxx-locomotieven de boosdoener. Een eerdere update van de software bleek het euvel niet te verhelpen. Dit was voor NS aanleiding om de zaak nog beter te onderzoeken, samen met de Canadese treinfabrikant Bombardier.
Alle locomotieven van binnenlandse treinen zijn inmiddels voorzien van de softwareupdate, meldt NS dinsdag. Ook Prorail en de Inspectie Leefomgeving en Transport waren hierbij betrokken. Sinds de update zijn er geen nieuwe softwarestoringen geweest. De locomotieven van de Intercity Brussel krijgen de update zodra de Belgische autoriteiten de software hebben goedgekeurd.
Maatregelen
Volgens NS duurt het stilvallen en opnieuw starten van een trein na een softwarestoring lang. Het zorgt bovendien voor hinder voor het andere treinverkeer. Samen met Prorail nam de vervoerder aanvullende maatregelen om de storingen sneller te verhelpen en de overlast te beperken. Zo is er voor machinisten extra technische ondersteuning beschikbaar, kunnen ze een beroep doen op een gespecialiseerde helpdesk en worden extra trainingen in de simulator gegeven.
Mede door de softwareproblemen bleef de punctualiteit van de HSL-treinen in 2018 steken op 82,5 procent. Afgelopen januari had zelfs een op de vijf HSL-treinen een vertraging van vijf minuten of meer. Uiteindelijk moet de punctualiteit op het HSL-traject even hoog worden als op het hoofdnet van de NS. De overall punctualiteit in 2018 bedroeg 92,6 procent. 2,4 procent van de reizigers had een vertraging van meer dan een kwartier.
Dit verhaal speelt al een tijdje door mijn hoofd.
Ik kan er echt niet bij dat zulke crusiale software niet behoorlijk getest wordt.
Om nog maar te zwijgen over de manier waarop deze dan kenlijk geschreven is.
Er zijn een aantal richtlijnen voor de automotive industrie evenals voor de luchtvaart en
ongetwijfeld bestaan dergelijke eisen ook voor het spoor.
Ik krijg een beetje het gevoel of ook in deze wereld geld dat we vooral snel goedkoop en
efficient onze rommel bijeen moeten scrummen en dat kwaliteit op de derde plaats komt.