Salesforce is in een periode van zes jaar goed voor maar liefst 26.000 nieuwe banen in ons land. Om al deze banen te vullen, komt het bedrijf met een gratis online leerplatform. Dit moet ook niet-ict’ers enthousiasmeren voor een ict-baan. Dat vertelt Koen Rakers, marketingmanager bij Salesforce Benelux, tijdens de Salesforce World Tour in Amsterdam.
Salesforce liet IDC in 2017 voorspellen wat de impact van de ‘Salesforce-economie’ wereldwijd wordt tussen eind 2016 en eind 2022. Het gehele Salesforce-ecosysteem, bestaande uit het Amerikaanse bedrijf en al zijn klanten en partners, moet in die periode van zes jaar 3,3 miljoen nieuwe banen wereldwijd opleveren. In Nederland gaat dat om bijna tienduizend ‘directe’ banen (bij Salesforce en partners/klanten) en bijna 16.000 ‘indirecte’ banen (toeleverings- en distributieketen die deze Salesforce-klanten bedienen).
Trailhead
Maar hoe probeert het bedrijf dan al deze ict-vacatures te vullen? ‘Via TrailHead’, luidt het antwoord van Koen Rakers, marketingmanager bij Salesforce Benelux. Dit is een online leerplatform dat Salesforce in 2014 heeft geïntroduceerd om gebruikers spelenderwijs te scholen in Salesforce-producten. ‘Gebruikers kunnen een eigen leerpad, wij noemen dat een Trailmix, voor bepaalde onderwerpen samenstellen. Het gaat met name over Salesforce-producten, zoals Einstein en Lightning, maar we bieden ook lessen over algemene ict-onderwerpen, zoals de basics van blockchain of Europese wetgeving. Ieder stuk theorie wordt afgesloten met meerkeuzevragen. Wanneer gebruikers deze goed beantwoorden, scoren zij punten, wat resulteert in een ‘badge’. Hoe meer badges, hoe een hogere rang iemand krijgt.’
De nadruk van het leerplatform ligt volgens de marketingmanager op laagdrempeligheid en plezier. ‘We gebruiken gamificatie, om het leren van nieuwe onderwerpen en vaardigheden op een leuke manier te stimuleren. Ook worden de gebruikers begeleid door diverse Trailhead-mascottes. Zo is Astro er als persoonlijke assistent om gebruikers te adviseren de juiste trails te kiezen.
Aan de slag
Rakers laat de zogeheten ‘Camp Quick Start’ zien. Daar staat een reeks bureaus met laptops waar bezoekers van de Salesforce World Tour aan de slag kunnen gaan met Trailhead. Gebruikers kunnen zich registreren op basis van een e-mailadres of een koppeling maken met sociale media-kanalen, om zo te zien wie van je vrienden ook Trailhead-gebruikers zijn. De zogeheten ‘Trailhead Basics’-training wordt gestart. Een lijvig artikel vertelt de gebruiker alles over Trailhead (hoe werkt het, voor wie is het bedoeld, hoe verdien in punten/badges, etc.) en onderaan de pagina worden drie inhoudelijke vragen gesteld. Er volgen nog twee pagina’s, met wat meerkeuzevragen.
Erg ‘leuk’ oogt de les niet, maar informatief is het zeker. De vergelijking met games komt daarna wel naar voren. De eerste badge is namelijk na het afronden van de les direct in the pocket. En omdat de les tijdens de conferentie wordt gevolgd, wordt ook direct een tweede badge gescoord. Hiermee promoveert de beginnende leerlingen direct tot ‘hiker’ en zijn er nog maar drie badges en in totaal drieduizend punten nodig om ‘Explorer’ te worden. Dat is een bekend systeem binnen games om een hoger niveau te behalen. Ook wordt op het profiel inzichtelijk waarin de gebruiker gespecialiseerd is, in dit geval ‘algemeen’.
Van filosoof tot Salesforce-consultant
De werking van het platform is duidelijk, maar hoe helpt het mensen aan een (ict-)baan? Rakers: ‘De Trailhead-profielen zijn (indien gewenst) openbaar en tonen via de behaalde badges de (Salesforce)kennis van een gebruiker. Dit is dus een mooie pool voor bedrijven om hun Salesforce-specialisten te benaderen.’ Hij benadrukt dat de organisatie zelf niet via dit leerplatform haar mensen werft. ‘Dat sluit niet aan bij onze kernwaarde vertrouwen. Wij merken dat onze Tailhead-gebruikers zo enthousiast van Salesforce worden, dat ze zelf bij ons komen solliciteren.’
Een concreet voorbeeld van iemand wie via Trailhead een baan heeft gekregen, is Jurn Douwes Isema, Salesforce-consultant bij Bridgin.it. Dat bedrijf uit Amersfoort helpt organisaties bij hun digitale transformatie, waarbij de nadruk ligt op crm. De consultant: ‘Ik heb filosofie gestudeerd, omdat ik dacht dat een studierichting niet heel relevant was om een goede baan te vinden. Tijdens mijn studie had ik een bijbaan op de klantenservice. Eenmaal met een filosofiediploma op zak was het echter lastig om een goede baan te vinden en bleef ik hangen bij banen in de klantenservice. Ik zag werken dan ook als een noodzakelijk kwaad om mijn vaste lasten te kunnen betalen.’
In 2017 wilde hij hier verandering in brengen en besloot hij zich om te scholen om zo een goede baan te krijgen. ‘Ik typte in Google een zoekopdracht in voor beste baan in 2017. Hier kwam Salesforce als beste naar voren. Via Trailhead leerde ik mezelf coderen. Vooral het community-aspect was leuk en leerzaam. En bovendien heeft het me een baan gebracht als Salesforce-consultant bij Bridgin.it.’
Medewerkers
De standaard Trailhead-omgeving is dus op een individu afgestemd, maar de crm-leverancier maakt deze leeromgeving ook beschikbaar voor werkgevers via My Trailhead. ‘Hiermee kunnen organisaties ook een ‘leercultuur’ binnen hun bedrijf stimuleren om zo zakelijke ambities te realiseren. Zo helpt het bijvoorbeeld bij het inwerken en trainen van nieuwe medewerkers en kunnen organisaties leerpaden voor hun werknemers opstellen.’
Salesforce is in ieder geval overtuigd dat Trailhead voor iedereen van meerwaarde is en ook niet-ict’ers hiermee op een laagdrempelige manier met ict in aanmerking kunnen komen. Maar of dit nou het it-tekort oplost en de ruim 26.000 vacatures die Salesforce in Nederlander gaat creëren in gaat vullen, valt te betwijfelen.
Hiep hoi iemand gevonden die niet bij Salesforce wil werken! Ik ben heel blij en gelukkig als ondernemer met een eigen bedrijf. Ik ben wel heel blij dat Salesforce bestaat. Immers iedereen wordt blij van crm en gelukkig is salesforce voor veel organisaties dan te duur. Die organisaties kan ik dan alsnog heel blij maken met een opensource crm. Scheelt vaak toch wel een factor 10 in de kosten. Hoe meer gebruikers, hoe groter het verschil.
De prijs die je commercieel betaald voor een Salesforce CRM pakket is wat de “market value” bepaald en is niet hoger of lager dan dat van de andere grote bekende leveranciers van “data base” software. Maar Salesforce is veel meer dan alleen CRM en leer je via Trailhead wat het gehele ecosysteem van Salesforce allemaal bevat, en maak je daar een slimme keuze uit wat je nodig hebt, dan is de prijs kwaliteit verhouding veel lager dan de andere grote commerciële partijen als je de “Total Cost of Ownership” (TCO) beschouwd. Te meer omdat Salesforce voorop loopt met snelle applicatie ontwikkeling “No Code” als SAAS geheel in de Cloud, wat bijzonder geschikt is voor “citizen developers” die we zo snel mogelijk moeten opleiden, gezien het grote tekort aan ICT’ers. Bovendien biedt Salesforce de licenties aan het onderwijs en goede doelen, deels gratis en de rest met een zeer hoge korting, en is daarmee de TCO zelfs lager dan “open source” software. Het bewijs hiervan is het eerste Student Information System (SIS) wat we op Salesforce hebben gebouwd op puur declaratieve basis, zonder een regel code, voor een technisch MBO GO-College te Oude Tonge.