In een maatschappij die steeds afhankelijker wordt van technologie, is outsourcing niet meer weg te denken uit de professionele wereld.
Het grote nieuwkomersdilemma
Aangezien de digitale transformatie de laatste twee decennia duidelijk voelbaar was op alle markten, is het niet verrassend dat bijna 90% van de West-Europese bedrijven vandaag kiest voor externe IT-leveranciers om bij te blijven met de laatste trends en de concurrentie enkele stappen voor te zijn. Dit bleek uit het meest recente onderzoek van de International Data Corporation, een wereldwijde leverancier van marktkennis- & adviseringsdiensten. Daarin wordt ook aangetoond dat bedrijven meer belang hechten aan hun eigen ervaringen dan aan de mening van derden bij het kiezen van een outsourcing-partner.
Een eerste zoektocht op het wereldwijde web kan namelijk al snel overweldigend aanvoelen. De duizenden oplossingen op de markt − ieder met grote beloftes − lijken vaak een exacte kopie van elkaar. Daarom durven veel bedrijven uitsluitend te vertrouwen op hun buikgevoel.
Maar als u verder kijkt en tussen de lijnen leest, zal u ontdekken dat er naast die gelijkenissen, vooral veel significante verschillen zijn tussen IT-professionals. Hoe meer vragen u stelt, hoe groter de kans dat u een gefundeerde keuze kunt maken en de outsourcing-partner zal vinden die volledig aan de behoeften van uw bedrijf voldoet. Wij gaan dieper in op enkele adviezen, voor wie door de bomen het bos niet meer ziet. En alles staat of valt met een goed begin…
De kracht van een goede evaluatie
Omdat een outsourcing-partner ook financieel interessant moet zijn, is het nuttig om allereerst de werkelijke waarde van de aangeboden systemen en diensten te bepalen. De voor de hand liggende reden hiervoor is dat u de voordelen en kosten van een bepaalde oplossing kan bepalen en deze zo kan vergelijken met andere oplossingen op de markt. Eenvoudiger gezegd dan gedaan natuurlijk, want niet elk aanbod is hetzelfde. Elke provider is anders. Elke oplossing biedt andere functionaliteiten en elk systeem wordt anders benoemd.
Abhi Garg geeft een goede tip in zijn artikel voor Medium. Daarin stelt hij voor om eerst uw bedrijfsbehoeften te definiëren voor u op zoek gaat naar een IT-serviceprovider. Zo kan u beter uitmaken of de oplossingen die door een leverancier worden aangeboden daadwerkelijk aan uw behoeften voldoen. Op deze manier kan u uw zoekgebied aanzienlijk verkleinen. Daarna is het belangrijk om na te gaan of uw bedrijf zich deze oplossingen ook effectief kan veroorloven.
Gelukkig leveren sommige IT-ontwikkelaars, zoals Comarch, een brede waaier aan systemen en diensten aan in meerdere prijsmodellen − van eenvoudige, betaalbare versies met basis IT-ondersteuning tot geavanceerde, uitgebreide oplossingen met een complete set tools en functies voor het verbeteren van uw bedrijfsprocessen. Door te kiezen voor een provider met een ruim aanbod kunt u heel eenvoudig zelf de omvang van uw outsourcing bepalen, waardoor u enkel betaalt voor oplossingen die relevant zijn
Ervaring troef
Zodra u het budget en het scala aan producten hebt gedefinieerd, is het nuttig om naar eerdere succesvolle implementaties van de leverancier te kijken. In getuigenissen van klanten kan u vaak gedetailleerde informatie ontdekken over het soort ondersteuning dat u mag verwachten van een potentiële outsourcing-partner. Hoe langer de lijst van succesverhalen, hoe aantrekkelijker de oplossing.
Probeer echter ook na te gaan hoe kwalitatief deze voltooide projecten waren. Zoek uit of de huidige klanten van de leverancier tevreden zijn over de geïmplementeerde oplossingen. Aangezien leveranciers zoals Comarch nauw samenwerken met ’s werelds bekendste bedrijven in alle sectoren, kan het nuttig zijn om hun ervaringen met outsourcing na te vragen.
In het eerder genoemde artikel in Medium wijst Abhi Garg erop dat geen enkel bedrijf het zich kan veroorloven om te werken met een extern IT-team dat deadlines mist of producten van slechte kwaliteit levert. Een outsourcing-partner moet zorgen voor positieve resultaten op een groter aantal bedrijfsniveaus. Die derde partij moet u dus helpen bij het maken van betere beslissingen en mag nooit de oorzaak van problemen zijn. Daarom kunt best niet alleen vertrouwen op goede referenties, maar ook persoonlijk kennismaken met potentiële partners. Een positieve communicatie tussen uw bedrijven is nuttig in elke fase van uw samenwerking.
Deel van het team
Uw technologieleverancier zal beter werk leveren als u het externe team op dezelfde manier benadert als uw interne IT-afdelingen. Een sterke relatie is noodzakelijk om de samenwerking te laten uitgroeien tot een zakelijk partnerschap op lange termijn dat positief is voor beide partijen. Hierdoor heeft u niet alleen een grotere kans om de IT-activiteiten van uw bedrijf te verbeteren, maar ook om eventuele conflicten snel en eenvoudig op te lossen. Outsourcing is een kwestie van vertrouwen − als u vertrouwen heeft in uw partner, zal het eindresultaat uw verwachtingen overstijgen.
Natuurlijk zijn er nog heel wat andere manieren om de juiste IT-serviceprovider te kiezen, maar na het lezen van dit artikel kent u de meest cruciale aspecten die u moet overwegen voordat u aan uw outsourcing-avontuur begint. De digitale transformatie staat in vol ornaat voor de deur en het is aan u om te beslissen of uw bedrijf eraan deelneemt. Bent u er al klaar voor?
Wilt u meer cijfers in verband met deze topic?