Regionale Stichting Zorgcentra de Kempen (RSZK) bouwt sinds 2015 aan een ‘digitale snelweg’ waarbij zo goed als alle processen gedigitaliseerd zijn. De projecten binnen deze digitale snelweg maken onderdeel uit van het meerjarenbeleidsplan 2017-2020 ‘Thuis kan overal’. De digitale snelweg behelst een Cisco Meraki-platform en heeft als doel om de huidige en toekomstige digitale hulpmiddelen voor cliënten en medewerkers integraal inzetbaar te laten zijn en belangrijke data op te leveren om het zorgproces te verbeteren en/of te vergemakkelijken.
RSZK ZorgProfessionals is een ouderenzorgorganisatie in de Kempen, Veldhoven en Waalre. Met 1850 medewerkers en 975 vrijwilligers biedt de organisatie in deze regio een breed en onderscheidend palet aan zorg- en dienstverlening. Met acht woonzorglocaties, zorgboerderijen, revalidatiecentra, een hospice, dagbesteding, thuiszorg, huishoudelijke hulp en welzijnsdiensten werken zij dagelijks aan hun motto: ‘Thuis kan overal’.
Het totale project loopt van 2016 tot 2020 en bevat onder andere het vervangen van de verouderde domotica door een innovatieve, nieuwe omgeving die gereed is voor de nabije toekomst. Het betreft een digitale transformatie waarbij domotica wordt geïntegreerd in de huidige data-infrastructuur, wat de toekomstige infrastructuur geschikt moeten maken voor het internet of things (IoT). Deze omgeving moet mogelijkheden bieden om nieuwe, maar nog onbekende ontwikkelingen te integreren in de zorgprocessen.
‘Door de integrale kosten van de oude situatie te vergelijken met de investeringen en de toekomstige exploitatiekosten zullen in 2020 de kosten break-even zijn of gunstiger dan voor 2017’, licht Jaap Veerhoek, adviseur informatietechnologie van de raad van bestuur bij RSZK ZorgProfessionals, de businesscase toe. ‘Alle datalijnen zijn dubbel uitgevoerd, tegen meer bandbreedte en lagere kosten. Daarnaast zijn er meer mobiele en data-abonnementen tegen lagere kosten. Domotica-oplossingen worden op elke locatie hetzelfde en geven de zorgmedewerker de regie in het bedienen ervan. De besparingen op onderhoud, verhelpen van storingen en externe opvolgingen van alarmeringen zijn groot.’
Greenfield-locatie
Bij de start van het project werd eerst gebouwd aan de infrastructuur. Daarna zijn de applicaties gemoderniseerd en indien nodig naar de cloud verplaatst. Tegelijkertijd vond marktverkenning plaats door middel van expedities naar bedrijven en zorginstellingen.
In 2018 heeft RSZK zijn locatie Leuskenhei geopend die als greenfield-locatie fungeert voor de domoticatoepassingen. Dit was een leerzaam proces waarin een nieuwe locatie én nieuwe software voor domotica gelijktijdig werden geïntegreerd. De ict-afdeling heeft meegelopen in nachtdiensten en bij de wisseling van nacht- en dagdiensten om zodoende zorgmedewerkers op te leiden tot expert. Vervolgens heeft de zorgmedewerker de regie over de domotica gekregen.
Ook konden er veel gebruikersverhalen worden opgesteld die zijn te benutten voor het inregelen van de techniek. Daarnaast werd er bijsturing op het gebruik domotica mogelijk. Inmiddels is Leuskenhei gereed, wordt de tweede locatie van domotica voorzien en volgt de planning van de derde locatie.
Verschillende projecten
De projecten Digizorg (vervangen en vernieuwen huidige domotica voor alle 640 cliëntenkamers) en Digitale Communicatie (vervangen oude telefooncentrales door cloudtelefonie met smartphones) lopen door tot 2020. Veerhoek: ‘Tegelijkertijd is het project Zorgbrein gestart, waarbij twee businessintelligence-specialisten alle data vanuit de domotica (Microsoft Azure-cloud) realtime omzetten in bruikbare dashboards voor de zorg. Daarin spelen stemmingsanalyse en een grafische weergave van domoticameldingen een rol, terwijl er ook inzicht ontstaat over de gezondheid van de cliënt. Het project Zorgbrein maakt de verbinding met de zorg om de informatie geschikt te maken voor de zorgmedewerker die realtime kan inspelen op de gezondheid van de cliënt, de te leveren zorg en toezien op de cliëntveiligheid.’
Deze projecten zijn volgens Veerhoek mogelijk door de investeringen in de moderne omgeving en de moderne applicaties die volledig in de cloud staan bij Microsoft of leveranciers. ‘Ook de domotica-omgeving is een cloudtoepassing. Plaatsbepaling is het laatste onderdeel binnen het project Digizorg. Wij willen weten waar de cliënt zich bevindt tot één meter nauwkeurig. Actieve alarmering gaat de komende maanden live, het proces is verder uitontwikkeld en is in productie te nemen. Dit doen we samen met een startup en we maken het toepasbaar op de Meraki-omgeving.’
Leveranciers
De startup is LXT, in het project verantwoordelijk voor de actieve alarmering en de wearables. Simac (domotica) en KPN (cloudtelefonie en Meraki) zijn verantwoordelijk voor het beheer van de gehele omgeving, de hardware is van Cisco en Apple, Mobotics levert de domotica-oplossingen, de toegangscontrole is in handen van Openingscontrol en IQ Messenger regelt afhandeling van alle meldingen naar de zorgalarmering op de mobiele devices.
De complexiteit van het project is groot doordat de oude omgeving volledig verdwijnt. Het betreft hier zowel de oude domotica als de verouderde telefoniecentrales. RSZK gaat volledig gebruikmaken van de ip-infrastructuur, het bestaande datanetwerk wordt voor alle digitale onderdelen van domotica gebruikt.
Alle organisatieonderdelen hebben een rol in deze transitie. De (zorg)medewerkers leren anders werken met domotica, hebben zelf de regie en werken inmiddels allemaal met mobiele devices. ‘Omdat het project over meerdere jaren loopt, is continuïteit essentieel’, aldus Veerhoek.
Keuzes maken op toekomst
De toegevoegde waarde voor de cliënt (bewoners en mantelzorgers) is volgens Veerhoek groot, ‘omdat we met behulp van de nieuwe omgeving het zorgproces en de cliëntveiligheid kunnen verbeteren’. Voor de ict-afdeling is het volgens hem belangrijk dat de (zorg)medewerkers zich veilig voelen met alle nieuwe techniek. ‘Ze worden getraind tot expert en gebruiker en bedienen ook zelf de omgeving. Denk dan aan het aan- en uitzetten van alarmen en het maken van virtuele rondes.’ De inzet van domotica vindt plaats in afstemming met de cliënt en mantelzorger, zorgprofessionals en arts.
Via de uitgangspunten van het meerjarenbeleidsplan heeft RSZK ZorgProfessionals de leveranciers behoorlijk uitgedaagd. ‘We hebben keuzes gemaakt op de toekomst’, verduidelijkt Veerhoek. ‘Nog niet alle functionaliteit was beschikbaar, maar door stug volhouden vanuit eigen kracht, heeft RSZK nu de gewenste omgeving beschikbaar. Wij vragen leveranciers om hun visie met ons te delen en bekijken dan of zij voor de toekomst de juiste partij zijn. Innovatiekracht ontbreekt nogal eens als gevraagd wordt naar integrale oplossingen die ook nog eens product- en merkonafhankelijk dienen te zijn, maar tot nu toe lukt het!’.
Kracht van binnenuit
De kracht van het project komt volgens Veerhoek van binnenuit. ‘Experts met jarenlange ervaring met grote infrastructurele en veranderprojecten in de zorg leveren hun bijdragen.’
De afgelopen drie jaar was eigenlijk één groot programma van projecten die betrekking hadden op de cloud en de infrastructuur, de vernieuwing en vervanging van de software, het implementeren van single sign-on met tooling voor identity- en accessmanagement. Nadat de basis was gelegd, zijn de projecten Digizorg (domotica) en Cloudtelefonie de laatste schakels in de vernieuwing, waarbij ‘cloud tenzij’ en ‘mobiel tenzij’ de sleutelwoorden zijn. Veerhoek ziet Zorgbrein als kers op de taart om realtime informatie te leveren over data, beeld en geluid. ‘Dit schijnt behoorlijk innovatief te zijn. Vernieuwend is het dat de aanpak integraal voor de gehele organisatie is.’
Ouderenzorg naar hoger plan
Veerhoek trad april 2015 in dienst bij RSZK en richtte zich meteen op de vernieuwing. ‘Ik wil mijn ambities waarmaken en de ouderenzorg naar een hoger plan tillen. De uitdaging was domotica, dat was nieuw voor mij.’
Trots is Veerhoek ook en wel omdat de gekozen richting werkt. ‘Diverse leveranciers bleven vasthouden aan oude oplossingen. Dat vond ik een tegenvaller, de innovatiekracht van leveranciers. Ik ben er daardoor wel achter dat vernieuwing niet alleen komt van de bestaande, grote bedrijven in de it. Uiteindelijk zorgen vaak de kleinere partijen voor innovatie in een project, net natuurlijk als een beperkt aantal sleutelfiguren dat het succes bepaalt. Ik ben er trots op dat ik er daar één van mag zijn.’
Dit artikel staat ook in Computable Magazine 2019, nr.2
RSZK op Computable Future Lab tijdens Zorg & ICT 2019
RSZK ZorgProfessionals staat op Computable Future Lab tijdens de vakbeurs Zorg & ICT 2019, die van 12 tot en met 14 maart plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht. Het toont wearables waarmee gezondheidsitems zijn uit te lezen en die getoond worden in rapportages. Ook laat RSZK bezoekers voorbeeldrapportages invullen die via algoritmes een stemmingsanalyse tonen op hetzelfde scherm. Gedurende de drie beursdagen zullen Veerhoek, een bi-adviseur, de teammanager Zorg en een zorgmedewerker vertellen over de digitale snelweg en delen zij ervaringen met bezoekers.