De normen die de Europese Commissie zopas heeft vastgelegd voor connected cars steunen op verouderde technologie en ondermijnen haar eigen 5G-actieplan. Dat zegt de GSMA, de belangenvereniging van telecomoperatoren.
Met de nieuwe normen regelt de EU hoe connected cars onderling met elkaar kunnen communiceren en met het netwerk. Er wordt onder meer vastgelegd hoe de interoperabiliteit werkt tussen de verschillende voertuigsystemen en de infrastructuur. De basistechnologie die daarvoor werd gekozen is de wifi-variant 802.11p, volgens de GSMA is dat echter een ‘verouderde technologie’. De branchevereniging roept de EU op om haar huiswerk opnieuw te maken en te kiezen voor ‘meer geavanceerde technologieën, zoals Cellular-V2X (C-V2X)’. Die zou immers een beter bereik, betere beveiliging en een hogere kwaliteit van dienstverlening mogelijk maken.
De nieuwe plannen brengen ook een klap toe aan de 5G-uitrolplannen in heel Europa, zegt de GSMA. ‘C-V2X is een belangrijke bouwsteen voor toekomstige 5G-netwerken en aangezien connected cars een van de belangrijkste 5G-use cases zijn, zal deze beslissing om prioriteit te geven aan 802.11p, de implementatie van 5G in Europa belemmeren.’ De keuze voor 802.11p zou Europa ook op een achterstand kunnen zetten, waarschuwt de GSMA. ‘Noord-Amerika en China zijn al bezig met de ontwikkeling van C-V2X, waarmee ze sneller, goedkoper en veiliger dan Europa kunnen overstappen naar connected driving.’
802.11p werkt in een eigen frequentieband (5,9 GHz) die zowel in Europa als de VS nog vrij is. De technologie werkt ook als er geen mobiele netwerkdekking is.