Ongeveer een op drie it-managers gebruikt continuous testing. Dat blijkt uit een onderzoek van Capgemini, Sogeti en Broadcom. Continuous Testing voorziet in voortdurend en een volledig geautomatiseerd testproces voor nieuwe software.
Voor het onderzoek werden vijfhonderd it-beslissers wereldwijd ondervraagd, uit organisaties met minstens duizend medewerkers. Inmiddels heeft 32 procent van de it-managers deze aanpak van voortdurend testen als structureel onderdeel van het ontwikkelproces van digitale producten omarmd. Zowat 58 procent van de respondenten lanceert dagelijks nieuwe softwarereleases. Iets meer dan een kwart van de organisaties doet dat zelfs elk uur. De grootste uitdaging is geautomatiseerde testprocessen te ontwikkelen en effectief te integreren in het DevOps en continuous delivery-proces.
Wat opvalt, is dat organisaties nog altijd moeite hebben met het verder automatiseren van testprocessen. Slechts 24 procent van de huidige testcases is volledig geautomatiseerd. End-to-end automatisering van het volledige testproces gebeurt ook maar bij 24 procent van de organisaties. Zo geeft 36 procent van de ondervraagden aan dat meer dan de helft van de testtijd wordt besteed aan het verzamelen, beheren, onderhouden en genereren van testdata. Veelvuldiger gebruik van testautomatisering zou de snelheid van testactiviteiten binnen Agile-teams aanzienlijk verbeteren, zo verwacht het merendeel van de it-managers.
Verder blijkt dat it-managers behoefte hebben aan beter georganiseerde Agile-testprocessen. 35 procent van de ondervraagden benoemt een ‘volledig auditspoor van testactiviteiten’ en een ‘geconsolideerd test- en releasetraject’ als belangrijkste verbeterpunten voor een effectieve organisatie van testprocessen. 32 procent is op zoek naar één plek waar testprocessen samenkomen en wil voortdurend inzage in het gehele deliverytraject bij de bouw van nieuwe digitale producten. Een goed deel (40 procent) van de ondervraagden geeft aan dat hun software-ontwikkelteams meer dan de helft van hun tijd besteden aan het bouwen en onderhouden van testomgevingen. Zo is niet altijd de juiste technologie beschikbaar of wordt deze niet vanuit één plek gefaciliteerd.
Voor alle managers die hier nog over twijfelen. Op de middel en lange termijn verminderd het de kosten en zorgt voor een hogere waardering van klanten. Maar dan moet je het ook goed aanpakken en indien nodig expertise inhuren om de boel goed op de rit te krijgen.
Voeg daar dan nog ’team auditing’ aan toe. Dwz dat collega’s elkaar werk nakijken en je hebt nog een vorm van kwaliteitsborging, bevorderd ook nog eens de instroom van nieuwe mensen en zorgt voor een grotere sociale cohesie binnen de ontwikkelaars.
🙂 kwaliteitsborging, waardering, instroom, sociale cohesie.
inderdaad, voeg daar ook nog eens team auditing aan toe 😛
fijn weekend.