De it-industrie ondergaat belangrijke en interessante veranderingen. Voor partners die hun bestaande zakelijke relaties willen versterken én nieuwe klanten willen aantrekken, is toegang tot de nieuwste technologie essentieel. In de huidige markt zijn zes trends te onderscheiden waarop channelpartners zich moeten richten om het succes en de groei van hun organisaties te stimuleren.
Naarmate geavanceerde opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie (ai), machine learning (ml) en augmented en virtual reality (ar/vr) vooruitgang boeken in de commerciële, zakelijke en particuliere sectoren, zien fabrikanten, distributeurs en resellers kansen voor hun business. Ze kunnen serviceproviders en eindgebruikers immers de nieuwste mogelijkheden aanbieden.
Bovendien laat de groeiende multi-cloudtrend in de bedrijfs- en datacentersector zien dat organisaties hun digitale transformatie-inspanningen moeten vergroten om meer competitiever, winstgevender en efficiënter te zijn. Dit is een fantastische kans voor de channel, aangezien partners met nieuwe of bestaande klanten kunnen spreken over de strategie voor digitale transformatie en de adoptie van innovatieve producten en diensten, terwijl ze zichzelf positioneren als betrouwbare technologie-adviseurs. Zo stimuleren zij de klantenbinding op de lange termijn, ontwikkelen ze nieuwe kansen in de markt en realiseren zij hogere inkomsten.
Voor partners die hun bestaande zakelijke relaties willen versterken én nieuwe klanten willen aantrekken, is toegang tot de nieuwste technologie essentieel. En door voortdurende ontwikkeling en training onderscheiden bedrijven zich van andere waardoor ze concurrentievoordelen hebben in hun markten.
In de huidige markt zijn er zes belangrijke trends waar channelpartners zich op zouden moeten richten om het succes en de groei van hun organisaties te stimuleren.
Zes trends
- Optimale efficiëntie en productiviteit door multi-tier cloud en distributed datacenter-modellen
Multi-cloudmodellen, gebaseerd op private- en public cloud-omgevingen, worden steeds populairder bij organisaties over de hele wereld. Dit is niet verrassend, omdat deze het beste van twee werelden bieden; het verwerken van alle soorten gegevens, op elk moment, vanaf elke locatie. Dit is een fantastische kans voor it-serviceproviders die gespecialiseerd zijn in het ontwerpen, implementeren en integreren van private en public clouds. En met de ontwikkeling van op maat gemaakte hybride en multi-cloudmodellen, inclusief it-infrastructuur en applicaties, bieden channelpartners bedrijven een breed assortiment aan it-services terwijl ze zichzelf positioneren als vertrouwde adviseurs.
- Verbeterde besluitvormingsprocessen door gebruik te maken van ai en ml
De voordelen van multi-cloud stimuleren geavanceerde gegevensverwerking en -analyse door de volledige kracht van ai en ml te benutten. De grenzen tussen mens en machine verdwijnen omdat bedrijven werken aan het verbeteren van de output door middel van gemengde workflows, waarbij de voordelen van beide benaderingen worden benut. Door ai zijn snel nauwkeurige inzichten te krijgen die organisaties helpen sneller en betere beslissingen te nemen. Ook kunnen channel-partners een grote rol spelen bij de implementatie en het beheer van ai-applicaties binnen de organisaties van hun klanten. Met hun expertise kunnen partners als adviseurs optreden voor bedrijven die op zoek zijn naar de optimale oplossing voor hun bedrijfsmodellen.
- Toekomstbestendige workstations die ar en vr gebruiken
Nu ar en vr in de bedrijfssector en zelfs de particuliere sector doorbreken, hebben channelpartners en it-serviceproviders een geweldige kans om betrokken te zijn bij de invoering van moderne workstation infrastructuur. Ar en vr bieden bedrijven een unieke, creatieve tool om de werkplek voor te bereiden op de digitale toekomst. Naarmate gebruikersinterfaces blijven evolueren, zullen ook datacenterinfrastructuren en cloud-modellen veranderen om de vraag naar dataverwerking en -opslag te ondersteunen en uiteindelijk de best mogelijke ervaring voor eindgebruikers te bieden. Voor partners biedt dit mogelijkheden voor toekomstbestendige workflows met veel mogelijkheden voor up-selling en cross-selling om zo bredere ondersteunende infrastructuren te ontwikkelen.
- 5G stimuleert bredere acceptatie van software-defined it
Iedereen is enthousiast over 5G. Met de tastbare voordelen voor bedrijven, serviceproviders en eindgebruikers bevordert deze nieuwe vorm van mobiele communicatie een bredere transformatie, inclusief een focus op de ontwikkeling van door software-defined strategieën. Software-defined netwerken – en in toenemende mate software-defined datacenters – zijn hard op weg om een voorwaarde te worden voor optimaal datatransport. Tegelijkertijd bieden ze de vereiste schaalbaarheid om tegemoet te kunnen komen aan fluctuerende vraagpatronen van een snelgroeiende digitale populatie. Met 5G hebben channelpartners de mogelijkheid een aanzienlijke bedrijfsgroei te realiseren, terwijl ze expertise ontwikkelen en capaciteiten bevorderen rond de grootste innovatiemotor in de huidige markt. Om het enorme potentieel van 5G te benutten, moeten partners nu al proberen om betrokken te raken bij de ontwikkeling van use-cases samen met hun klanten, terwijl ze het gebruik van kritieke infrastructuren en software-defined strategieën stimuleren om deze opkomende technologie écht mogelijk te maken.
- Samenwerking tussen partners om complexe oplossingen en geavanceerde technologieën te implementeren
Zelfs in langetermijnrelaties met klanten kunnen channelpartners soms moeite hebben om uitgebreide offertes af te ronden, simpelweg omdat ze te weinig expertise hebben in een bepaalde niche of omdat ze geen toegang hebben tot gespecialiseerde oplossingsonderdelen. Dus om complexe projecten uit te voeren – die steeds vaker voorkomen bij partners in gevestigde en groeiende markten – is het nuttig om samen te werken met system- en infrastructure-integrators, softwareproviders en digitale- en cloud-experts om de beste en meest innovatieve oplossing aan de klant aan te bieden. Dit zorgt voor maximale tevredenheid wat de kans op toekomstige business vergroot.
- Slimmere supplychains met meer duurzaamheid
Duurzame bedrijfsmodellen zijn een must en de voordelen van verhoogde efficiëntie en winstgevendheid zijn onmiskenbaar. Partners die hun klanten kunnen helpen bij het opzetten van duurzamere activiteiten – in overeenstemming met de EU Sustainable Procurement Policy en met aanzienlijke kosten- en efficiencybesparingen voor hun bedrijven – hebben betere zakelijke kansen. Zij kunnen zich daarbij positioneren als betrouwbare adviseurs voor het groeiend aantal verantwoordelijke, moderne organisaties die werken aan een betere toekomst voor iedereen.
Ik mis lokale visie. Waar zitten Nederlandse channel partners mee, waar zijn ze naar op zoek? Hoe kan Dell Channel Nederland vooral Nederlandse partners ondersteunen? Dit artikel blinkt vooral uit in het napraten van de globale trends. Kritisch naar je zelf kijken als vendor, het gesprek aangaan met je Nederlandse partners en dan beleid uitzetten! Vervolgens beleid uitvoeren.