Op zijn Technical Solutions Summit in Parijs heeft Hewlett Packard Enterprise (HPE) de wereldwijde uitrol van zijn HPE Tech Pro Community aangekondigd. In dit programma speelt de solution architect een cruciale rol.
De HPE Tech Pro Community is een technische community bedoeld voor solution architects bij partners en bij HPE zelf. Met als doel dat deze twee profielen als één team werken. ‘Solution architects hebben zowel een business als technisch profiel. Hun rol is om de business-behoeften bij klanten te vertalen naar technische mogelijkheden en realisaties’, verklaart Brian Beneda. Hij is manager Global Technical Enablement bij Hewlett Packard Enterprise en medeverantwoordelijk voor het programma.
One stop access
Solution architects (van HPE én van partners) moeten een cruciale rol spelen bij klanten. Ze helpen bij het definiëren van bedrijfsbehoeften en het bepalen van de juiste mix it-oplossingen om doelen te bereiken. ‘Gezien hun belangrijke rol investeert HPE in de technische community voor deze solution architects’, beaamt Beneda, die twee belangrijke drijfveren opsomt. ‘It is vandaag behoorlijk complex geworden. Wij hebben ook een vrij groot portfolio die voor sommigen moeilijk valt te navigeren. Een one stop access approach helpt dan zeker. Anderzijds heeft it bij de business ook veel meer beslissingsnemers. De vertaling van business noden naar it is cruciaal.’
De invulling van de functie van solution architect wordt volgens Beneda verschillend ingevuld. ‘Soms eerder horizontaal en gericht op een set van applicaties als data-infrastructuur of data analytics. Soms is de solution architect gespecialiseerd in een bepaalde industrie, zoals de energiesector.’
Uniek
Het HPE Tech Pro Community programma biedt partners (70.000 wereldwijd waarvan ongeveer 20.000 op het Silver-niveau of hoger) de mogelijkheid tot voortdurende ondersteuning en toegang tot insider-training, tools, middelen en expertise voor zowel partners als HPE. Het project is een wereldwijde uitbreiding die stoelt op HPE’s eerste programma in de regio Azië / Pacific.
Brian Beneda omschrijft de Tech Pro Community als uniek en dit door onder meer zijn one-stop access- aanpak en door de directe toegang die partners kunnen krijgen. De drijfveren van zo’n HPE Tech Pro Community programma lijken alvast logisch. Waarom deed HPE dat niet eerder? ‘We deden al in de jaren negentig gelijkaardige initiatieven’, verdedigt Beneda zich. ‘Alleen merk ik bij ons management nu veel meer commitment. Deze community wordt nu echt gezien als een belangrijke succesfactor in het slagen van onze business plannen.’