Het ministerie van Economische Zaken neemt geen besluit over een langlopende kwestie rondom de vrije keuze van routers bij het afsluiten van een internetabonnement. De vraag waar het netwerk van een afnemer begint en het netwerk van de provider stopt, vastgelegd in de zogenoemde ‘beleidsregel netwerkaansluitpunt’ wordt doorgespeeld naar de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Volgens leveranciers van netwerkapparatuur is het huidige beleid in strijd met EU-regels.
Bovendien vinden ze dat staatssecretaris Mona Keijzer wegloopt voor haar verantwoordelijkheid, door opnieuw geen uitsluitsel te geven in een langlopende zaak over vrije routerkeuze.
Keijzer maakt in een Kamerbrief bekend dat het ministerie van Economische Zaken de zogenaamde “beleidsregel netwerkaansluitpunt” niet gaat uitvoeren. In die beleidsregel wordt het netwerkaansluitpunt (NAP) nader gedefinieerd. Het NAP bepaalt waar het netwerk van de aanbieder eindigt en het eigen netwerk van particuliere en commerciële klanten begint.
Volgens EZ heeft het doorschuiven van een besluit over de definitie netwerkaansluitpunt te maken met een nieuwe Europese richtlijn die eind december 2018 is ingegaan. ‘Doordat die herschikking voor elektronische communicatie (EECC) in werking is getreden, ligt de voorheen met ACM gedeelde bevoegdheid voor het vaststellen van het netwerkaansluitpunt, nu uitsluitend bij de ACM. Daarom heb ik de genoemde beleidsregel uiteindelijk niet vastgesteld en laat ik besluitvorming over de positie van het netwerkaansluitpunt nu aan de ACM’, schrijft de staatssecretaris.
ACM
Keijzer speelt de bal dus door naar de ACM. Het is nu onduidelijk wanneer er helderheid komt. Voorstanders van vrije routerkeuze benadrukken dat die beslissing verhindert dat internetgebruikers in Nederland zelf kunnen bepalen welke terminal (router, modem) zij gebruiken voor hun internettoegang. In Duitsland is vrije routerkeuze bijvoorbeeld wel toegestaan.
Volgens de Vereniging van Fabrikanten van Telecommunicatie-Eindapparatuur (VTKE: Verbund der Telekommunikations-Endgerätehersteller) is EZ gezwicht voor de druk van internetproviders die regelmatig in gesprek zijn met de ambtenaren. ‘De Nederlandse overheid zet zich al geruime tijd in voor het bevorderen van de vrije keuze van eindapparatuur en heeft hierover tussen december 2017 en februari 2018 een openbare raadpleging gehouden. Het belangrijkste argument van de internetproviders was dat een vrije keuze van eindapparatuur een negatief effect zou hebben op de functionaliteit en veiligheid van hun netwerken.’
Security
Zowel EZ als de apparatuurbouwers halen een onderzoek van advies- en onderzoeks-bureau Stratix aan waaruit blijkt dat er vanuit security-oogpunt geen verschillen zijn tussen vrije of verplichte routerkeuze bij een internetabonnement. De VTKE ziet het ‘stopcontact aan de muur’ als het netwerkaansluitpunt en basis voor de keuzevrijheid van de eindgebruiker. ‘Deze definitie is in sommige landen al standaard en leidt tot productinnovatie en eerlijke concurrentie. Bovendien is de vrije keuze van eindapparatuur expliciet opgenomen in de EU-wetgeving’, aldus de belangenorganisatie van leveranciers van routers en andere randapparatuur.
Altijd weer hetzelfde : over zomer-wintertijd kunnen onze duurbetaalde politici geen beslissing nemen en over vrije routerkeuze ook niet. Dit komt hoogst waarschijnlijk vanwege het ontbreken van enige kennis van zaken en het hebben van bepaalde vriendjes (lobby).
Voor mij was de vrije routerkeuze een van de redenen om voor XS4ALL als provider te kiezen, die bewijzen dat het prima kan, bij de meeste andere providers is de meegeleverde router gewoon slecht en is configuratie geblokkeerd.