Telecomaanbieder KPN komt met een push-to-talkoplossing. Deze moet in april landelijk beschikbaar zijn. Deze dienst moet missiekritische communicatie gaan leveren. Dit meldt vaksite Verbinding.nl en is bevestigd door een woordvoerder van KPN.
Volgens een medewerker wordt deze week duidelijk wanneer de exacte lanceerdatum zal zijn. ‘Het product moet voldoen aan de strenge security-eisen van KPN en daar leggen we momenteel de laatste hand aan.’
KPN loopt achter met een push-to-talk-dienst. Priocom, C4IT met 4G-portofonie en de LTE-oplossing van Amcom bieden al een landelijke push-to-talk-oplossing. Het nieuwe KPN-net is net iets anders, vertelt de KPN-medewerker. ‘Het product laat zich in die zin vergelijken met Priocom gezien het beide push-to-talk-diensten (zie onderstaand kader) zijn. De wijze waarop we het product in het mobiele network integreren is anders.”
Welke techniek er achter de KPN-dienst zit, is nog onbekend. Hoogstwaarschijnlijk zet het bedrijf de Kodiak-oplossing van Motorola in. Dat is carrier-integrated broadband push-to-talk. Eerder testte KPN het Wave 7000-platform van Motorola voor push-to-talk-communicatie, maar dat voldeed niet.
De woordvoerder van KPN bevestigt dat deze nieuwe dienst komt. ‘Zodra daar meer duidelijkheid over is zullen we ook de markt informeren.’
Push-to-talk
Push-to-talk betekent dat je geen nummer hoeft te kiezen, maar met een druk op een knop direct contact hebt, net zoals bij een walkie-talkie. Belangrijk is de opbouwtijd. Bij een app voor een mobieltje via 4G zit er altijd veel tijd tussen spreken en ontvangen. Push-to-talk is vrijwel directe communicatie. Mits de kwaliteit wordt gegarandeerd is het interessant voor stadswachten, Rijkswaterstaat, beveiliging, ov en vervoer en bij evenementen. Kortom, overal waar je wel direct moet communiceren (walkie-talkies) maar er geen levens vanaf hangen. Dit is het geval bij de politie en C2000, hiervoor wordt Tetra-techniek gebruikt.