Ict-adviesbureau Capgemini en het eveneens Franse bedrijf Idemia gaan een nieuw identificatieplatform ontwikkelen voor identificatie en verificatie. Gebruikers moeten zich in de toekomst door een combinatie van biometrische identificatie en het gebruik van apps bij IoT-apparatuur kunnen identificeren, betaalprocessen doorlopen en bestellingen verifiëren.
Het gaat om biometrische scans van bijvoorbeeld het gezicht of een vingerafdruk in combinatie met een verificatieproces via een app op een smartphone of smartwatch. Er is sprake van tweefactor-identificatie, bijvoorbeeld als de gebruiker eerst met de camera een foto maakt van zijn gezicht of een fysiek document en vervolgens met een tweede handeling, zoals een vingerafdrukscan, zich identificeert.
‘De samenwerking is een stap om tegemoet te komen aan de steeds groeiende behoefte aan connectiviteit en beveiliging van slimme objecten’, schrijven de partijen in een gezamenlijk persbericht. Volgens Capgemini is er bij de groeiende inzet van IoT-apparatuur op dit moment nog te weinig aandacht voor de beveiliging van verbindingen en de apparatuur zelf en de identificatie van de gebruiker.
Augmented Identity
Idemia profileert zich als leverancier van ‘augmend identity’. Het bedrijf omschrijft dat als een identiteit die privacy en vertrouwen moet garanderen en veilige, geauthentiseerde en verifieerbare transacties biedt.
Het platform wordt gebaseerd op Capgemini’s IoT device management platform X-IoT, dat verschillende typen gateways en protocollen voor de cloud veilig moet verbinden en beheren. Dat wordt gekoppeld aan Idemia’s M-TRUST oplossing, die de veiligheid van alle verzamelde gegevens, commando’s en configuraties naar apparaten moet garanderen. Volgens de aanbieders kan het gebruikt worden voor allerlei soorten apparaten: van eenvoudige slimme gezondheidsapparaten en slimme leidingen om water te leveren aan een stad tot aan complexere industriële machines.
Er wordt geen datum of termijn genoemd waarop de eerste gezamenlijke oplossing op de markt moet komen. Volgens Cap en Idemia worden bij de ontwikkeling van het platform en nieuwe toepassingen alle regels rondom beveiliging en privacy nageleefd. De oplossingen moeten onder meer consumenten helpen met snellere identificatie tijdens reizen, bijvoorbeeld bij paspoortcontroles of andere dentificatieprojecten, zoals bij het huren van een auto. Ook het betalen via smartphone-apps kan via een combinatie van biometrische identificatie en ondersteuning van een IoT-apparaat gebeuren, aldus de twee bedrijven.