Vijf bedrijven hebben de handen ineen geslagen om een 'circulaire supply chain' op te zetten waarin consumenten fooitjes of tips kunnen geven aan producenten die aan de onderkant van de toeleveringsketen zitten zoals kleine boeren. De boer of producent moet dan wel duurzaam en ethisch verantwoord werken.
Toeleveringsketens of supply chains zijn complexe systemen waar veel belanghebbenden in zitten. Ze zijn dan ook al lang de ideale use case waar velen graag blockchains of distributed ledgers (DLT’s) willen inzetten. Het blijft alleen vaak bij mooie plannen, maar geen uitwerking. Inmiddels is duidelijk dat blockchain(achtige) systemen goed kunnen functioneren als onderdeel van een systeem waarin waardeoverdracht plaats moet vinden tussen gebruikers die elkaar niet per se vertrouwen.
De vijf bedrijven die hier nu goede sier mee willen maken, zijn Accenture, Mastercard, Amazon Web Services, Everledger en Mercy Corps. Hun project werkt als ‘circulaire supply chain’ waarin verschillende zaken zijn gecombineerd: digitale identiteit, betalingen tussen elkaar onbekende partijen en leveranciers.
Blockchain als controle
Het idee leunt op onderzoek van Nielsen in de VS waaruit naar voren kwam dat twee derde van de consumenten een voorkeur heeft voor duurzame merken. Tot 48 procent van de consumenten zou volgens dit onderzoek zeker of waarschijnlijk het consumptiegedrag aanpassen als ze weten dat ze daarmee hun impact op het milieu zouden inperken. 53 procent van de ondervraagde millennials uit datzelfde onderzoek zou afzien van merknamen om milieuvriendelijke producten te kopen tegen 34 procent van de babyboomers.
Met dit project willen de bedrijven inhaken op die veranderende eisen van de consument die geen probleem meer heeft met het aanpassen van koopgedrag ten gunste van kleinschalige of merkloze leveranciers die milieuvriendelijke praktijken toepassen die te volgen zijn via een blockchain. Of een lang verhaal kort: de consument, vooral de millennial, wil best meer geld betalen voor een product, maar die wil dan zeker weten dat het terechtkomt op de juiste plek.
Digitale identiteit
Het bedachte systeem leunt sterk op digitale identiteit, want de consument moet zeker weten dat de fooi naar de juiste persoon gaat. Als voorbeeld wordt een boer gebruikt die een product (koffie) teelt zonder het omliggende bos aan te tasten. Vervolgens wordt de koffie naar een distributeur verstuurd, waarna de consument het product aanschaft. Die laatste is blij met de gebruikte duurzame landbouwmethodes en geeft via een app een fooi, direct aan de boer. Op die manier wordt de relatie tussen consument en producent van het basisingrediënt sterker, mede door de zekerheid dat het geld bij de juiste persoon aankomt.
Hoe het systeem precies in elkaar zit en waar wat voor technieken worden gebruikt, wordt niet duidelijk. Wel laat een video op het YouTube-kanaal van Accenture zien hoe de app werkt met betrekking tot digitale identiteit en betaling. Alleen de keten wordt gelogd in de blockchain, de identiteit van boer of gever niet. Het maximale bedrag dat gegeven kan worden is in dit prototype twee euro.
Eindelijk een businesscase. Met blockchain kun je goede sier maken.