Nu goede medewerkers op de arbeidsmarkt nauwelijks voorhanden zijn, moeten ondernemingen werknemers zien te behouden. Boeien en binden, wordt dat genoemd. Het aanbieden van trainingen en opleidingen is een manier om loyaliteit en werktevredenheid te vergroten, kennis in de organisatie te verhogen (en wellicht een hoger uurtarief voor de it’er te kunnen vragen). Dit zijn drie grote voordelen voor de ondernemer.
Veel bedrijven claimen dat ze ‘continu leren’ stimuleren. In de praktijk valt dat tegen. Uit onderzoek blijkt niet zelden dat een groot groot percentage ondernemingen weliswaar zegt continu kennis te ontwikkelen, maar dat slechts een beperkt deel het volgen van opleidingen actief stimuleert in het bedrijf.
Op de achtergrond speelt een dilemma. Aan de ene kant de overtuiging van de financieel directeur, die weet dat als je veel investeert in de kennis van je werknemers, ze interessanter worden voor de concurrent. De operationeel directeur brengt daar tegen in dat onvoldoende actueel opgeleid personeel geen optimaal werk levert.
En, laten we eerlijk zijn, niet elke medewerker staat te springen om opleidingen te volgen. ‘Ik werk al veertig uur per week, en nu moet ik ook nog de schoolbanken in.’
Loyaler
Wie zich daadwerkelijk realiseert dat goed opgeleide werknemers tevredener en loyaler zijn, dat de klanttevredenheid stijgt en de onderneming er agile van wordt, moet zorgen voor een goede opleidingsstructuur. Belangrijk daarbij is de status van het volgen van trainingen. Dat doe je niet naast je werk, maar is onderdeel van het werk. Voor de cursist, maar zeker ook voor zijn direct leidinggevende die ruimte moet geven voor de studie. En ook monitort hoe het opleidingstraject verloopt. De interne (leer)cultuur heeft een groot effect op het succes van trainingen.
Personal trainer
Van het dagelijkse management wordt daarbij commitment gevraagd. Zij zijn het die de leercultuur vertalen naar de aansturing en begeleiding van de mensen.
Tenslotte speelt nog – de derde ‘c’ – capability een rol: zorg ervoor dat je werknemers de juiste tools en leermiddelen hebben. Die zijn doorgaans digitaal (eventueel aangevuld met workshops), en fungeren als een soort personal trainer. Zoals een smartwatch aangeeft dat de gebruiker ‘zijn bewegingsdoelen’ heeft gehaald, zo communiceert een digitale leeromgeving over de resultaten van de cursist.
Dit zogenaamde 3C-model geeft structuur en zorgt voor betere opleidingsresultaten. En daarmee voor goed opgeleide, gemotiveerde medewerkers en tevreden klanten. De arbeidsmarkt blijft krap in 2019, dus haal het maximale uit uw huidige it’ers!