Automatiseerder Hewlett Packard Enterprise (HPE) en bandenmaker Continental introduceren een blockchain-platform voor het delen van voertuigdata. Het doel is om de veiligheid voor bestuurders te verbeteren. De partijen beloven een ‘ongekend niveau van datasoevereiniteit' en zoeken merken die hun gegevens gaan delen via het dataplatform.
Hewlett Packard Enterprise (HPE) en het technologiebedrijf Continental introduceren de blockchain-toepassing tijdens het Mobile World Congres in Barcelona. Het platform is naar verwachting voor het einde van 2019 beschikbaar. HPE: ‘Het delen van data via het platform maakt nieuwe services mogelijk om veiligheid en gemak voor de bestuurder te verbeteren. Tegelijkertijd helpt het autofabrikanten om waarde te halen uit de data en daarmee hun merk te differentiëren. Op basis van blockchaintechnologie biedt het platform datasoevereiniteit, security, transparantie en efficiëntie om uitdagingen aan te gaan die plaatsvinden bij het delen van voertuigdata.’
Volgens de makers hebben organisaties in verschillende branches de behoefte om datasilo’s te doorbreken en concurrerende partijen met elkaar kunnen samenwerken. Zo moet de waarde uit verzamelde data beter worden benut. ‘In het geval van verbonden en autonome voertuigen is het doorslaggevend dat data gedeeld worden tussen verschillende automerken, zodat bijvoorbeeld bestuurdersassistentie ingeschakeld kan worden om verkeersgevaren te herkennen en de meest optimale route gevonden kan worden. Denk bijvoorbeeld aan realtime verkeerswaarschuwingen bij een ongeluk en het tonen van beschikbare parkeerplaatsen’, schrijft HPE in een persbericht.
Er is gekozen voor een gedecentraliseerde architectuur waarin data worden gedeeld tussen verschillende bestaande digitale ecosystemen. Die maken data-uitwisseling mogelijk op basis van het zogenoemde ‘middleman model’. HPE: ‘Daarbij kunnen platformeigenaren de datastromen centraal coördineren om de data te benutten. Als aanvulling hierop maken HPE en Continental gebruik van een gedecentraliseerde architectuur op basis van blockchaintechnologie. Deelnemers, zoals autoproducenten, blijven data opslaan in hun eigen datacenters en delen alleen specifieke datasets direct bij aankoop.’ Die aanpak biedt volgens de makers datasoevereiniteit aan alle deelnemers van het ecosysteem, maar zorgt tegelijkertijd voor een efficiënte en veilige procedure voor het benutten van voertuigdata. In een video legt het bedrijf uit hoe het werkt.
Toestemming
‘Het delen van deze data is alleen mogelijk met toestemming van de bestuurder van het voertuig. Daarom integreert het platform een systeem voor toestemmingsbeheer en een opt-in en opt-out systeem voor de bestuurder’, schrijft HPE. De automatiseerder en de bandenmaker zeggen de privacy van data serieus te nemen en te voldoen aan de GDPR- en databeschermingsregels in verschillende landen.
HPE en Continental zeggen positieve reacties op het platform te ontvangen van autoleveranciers. ‘We zijn er zeker van dat ons platform de Gordiaanse knoop van data-uitwisseling en dataprivacy ontwart’, aldus directielid Helmut Matschi van Continental. Hij nodigt autofabrikanten wereldwijd uit om aan te sluiten op het platform. Bij de introductie van de blockchain worden nog geen namen van fabrikanten genoemd die zijn aangesloten.
HPE en Continental willen aanvullende diensten aanbieden om het delen van data en de integratie van voertuigdata in back-endsystemen en -services van autofabrikanten te faciliteren. Dankzij de interfacemogelijkheden van het platform kunnen meerdere ecosystemen, zowel gecentraliseerd als gedecentraliseerd, worden gekoppeld en bovendien gebruikmaken van nieuwe manieren om data te benutten en er zo waarde uit te halen. Het platform voldoet aan het VDA NEVADA Share & Secure-concept dat door de Duitse automobielindustrie is ontwikkeld om de veilige overdracht van voertuigdata aan derden te regelen.