De logistieke sector in Nederland beperkt de gevolgen van een harde Brexit wanneer zij niet alleen het belang van intensiever digitaal data delen onderkent, maar er ook daadwerkelijk naar gaat handelen. Zeker nu dat de Nederlandse overheid een belangrijke barrière voor data delen heeft weggenomen.
Het VK stapt met ingang van 29 maart uit de Europese Unie. Met nog een paar weken te gaan, bereiden bedrijven in de logistiek zich voor op een harde Brexit. Bij een harde Brexit stappen de Britten uit de interne markt en de douane-unie. Vrij vervoer van goederen tussen Europa en het VK stopt, de grenzen gaan daadwerkelijk dicht. Im- en exporterende bedrijven krijgen na de ‘echtscheidingsdatum’ te maken met douaneverplichtingen die extra werk en risico op verstoringen met zich meebrengen. En dat heeft verstrekkende gevolgen voor de Nederlandse logistieke sector, want na Duitsland is het VK onze belangrijkste handelspartner.
Nederlandse transportbedrijven maken bijvoorbeeld jaarlijks zo’n 162.000 ritten naar het VK. Een Brexit betekent voor deze chauffeurs vooral: stilstaan. En voor hun bedrijven: onzekerheid en extra kosten. En in het geval van bederfelijke waar en just-in-time-toelevering: verlies van omzet.
Ketenpartijen
Pragmatische oplossingen om opstoppingen en vertragingen bij de grens te voorkomen of te verminderen worden vooral gevonden in digitaal data delen. Het beschikbaar stellen van data aan meerdere ketenpartijen – al dan niet over grenzen heen – bevordert transparantie in de keten en maakt dat partijen beter kunnen anticiperen en reageren op verstoringen.
Een belangrijke versneller voor digitaal data delen is het afsprakenstelsel Ishare, een initiatief van de Topsector Logistiek. Ishare regelt de veilige toegang tot data en lost voor de logistieke sector de vertrouwenskwestie op die onlosmakelijk is verbonden aan digitaal data delen en die vaak een barrière vormt voor intensiever data delen. Want kan ik deze partij wel vertrouwen? Ook die in het VK? En wat doet ie met mijn data? Hoe beperk ik het gebruik van mijn data?
Logistieke partijen die lid zijn van het Ishare-stelsel, en conform de afspraken van Ishare werken, kunnen elkaar onderling vertrouwen en elkaar specifieke rechten geven om specifieke data voor specifieke periode en doeleinde in te zien. Voorbeeld: de douane geeft een transporteur realtime-inzicht in z’n actuele douanestatus. Of een kweker machtigt zijn transporteur om zijn klant in het VK voor deze rit realtime-inzicht te geven in de exacte locatie van de vrachtwagen met zijn tomaten.
Ishare maakt dat partijen nog sneller en veiliger data delen dan nu het geval is. De Topsector Logistiek heeft met Ishare de basis gelegd voor het op grotere schaal delen van data, voor meer transparantie in de keten en voor het beperken van de gevolgen van een Brexit.
Auteur Douwe Lycklama is founding partner Innopay & Ishare Lead