Deze driedelige reeks belicht de ontwikkelingen die op stapel staan in het technologielandschap. Technologische ontwikkelingen zoals ai en machine learning zijn vaak gericht op marketing, sales en productontwikkeling, maar bieden ook tal van mogelijkheden voor intern management en personeel. Dit derde en laatste deel behandelt de manier waarop digitale middelen positief bijdragen aan de bedrijfscultuur en ontwikkeling van werknemers.
- Hr heeft een nieuwe aanpak nodig
Het is belangrijk dat bedrijfsleiders de rol van nieuwe technologieën begrijpen en programma’s ontwikkelen voor vaardigheden die binnen organisaties nodig zijn. Dit vereist dat bedrijven verder kijken dan de traditionele onderwijsmiddelen en nieuwe benaderingen zoeken voor omscholing van de bestaande beroepsbevolking. Het is belangrijk dat bedrijven hun personeel de juiste opleidingen aanbieden, maar even belangrijk is hoe ze dit doen. Idealiter zou iedereen constant moeten leren, in zowel privé- als professionele leven.
- Investeren in de zoektocht naar talent is noodzaak, maar biedt ook kansen
Naast dat bedrijven het juiste doen voor hun werknemers, hebben ze ook een andere reden om deel te nemen aan initiatieven voor personeelsontwikkeling: hun eigen concurrentiepositie. Naarmate de vraag naar vaardigheden voor technologie oploopt, zal ook de strijd om talent toenemen. Volgens een onderzoek van Future of Workforce Development is ruim de helft van de recruitmentmanagers van mening dat ai hun concurrentie met andere bedrijven voor gekwalificeerde werknemers zal vergroten. Het spreekt dan ook voor zich dat 65 procent van de recruitmentmanagers gelooft dat ontwikkelingsprogramma’s voor werknemers het bedrijf klaarstoomt en voorbereid op de digitale toekomst. Bovendien is nog eens iets meer dan zestig procent van de deze managers van mening dat ontwikkelingsprogramma’s het aantrekken van talent zal verbeteren.
- Voorspellende analyses worden van groot belang voor de betrokkenheid van werknemers
Betrokkenheid van medewerkers is moeilijk te meten en bij te houden. Verschillende factoren beïnvloeden het betrokkenheidsniveau van een werknemer, zoals de balans tussen privé en werk. Met de toename van werken op afstand en een verlies van enkele fysieke contactpunten, wordt het traceren en verbeteren van betrokkenheid alleen maar complexer.
Met nieuwe technologieën die tot stand zijn gebracht door ontwikkelingen op het gebied van cloud, unified communications en data-analyse, zullen organisaties echter opnieuw kunnen onderzoeken hoe een creatieve cultuur in een bedrijf strategisch is op te bouwen. In 2019 zullen organisaties de mogelijkheid hebben om steeds meer data te gebruiken voor het analyseren en voorspellen van engagement-trends, die vervolgens positief zullen bijdragen aan de bedrijfscultuur en sentiment van werknemers.
Nieuwe fase
Waar de term big data een aantal jaar geleden nog vraagtekens opriep, wordt data in 2019 door steeds meer bedrijven slim toegepast. Augmented analytics zorgt voor een interessante samenwerking tussen mens en machine en rijke interactie tussen bedrijven en klanten. Plannen omtrent digitale transformatie zijn voor veel bedrijven langzamerhand werkelijkheid. In de volgende fase wordt er enerzijds meer aandacht besteed aan de organisatie van datateams en anderzijds besteden bedrijven steeds meer aandacht aan verantwoordelijk omgaan met de data van consumenten als de ontwikkeling van algoritmes. Ook wordt het in deze nieuwe fase steeds meer duidelijk dat digitaal talent lastig te vinden is en je als bedrijf jouw hr en bedrijfscultuur moet veranderen om digitaal talent aan te trekken en jouw werknemers bij je te houden.
Auteur Eva Heffernan is country leader Nederland bij Salesforce.