Schiphol begint met een nieuwe proef waarbij reizigers met behulp van een gezichtsscan een vliegtuig kunnen boarden. Het gaat dus niet om een proef waarbij de gezichtsscan bijvoorbeeld het paspoort vervangt, maar juist de laatste stop voor het instappen. Waar gebruikt u al biometrische informatie om acties te ondernemen?
De proef op de nationale luchthaven is in samenwerking met het Hongkongse Cathay Pacific. Reizigers die mee willen doen aan de proef, moeten een gezichtsscan maken bij een registratiepunt, samen met paspoort en instapkaart. Vervolgens kunnen de passagiers die deze procedure doorlopen hebben, instappen aan boord van het vliegtuig zonder eerst nogmaals op paspoort of instapkaart gecheckt te worden. Dit zou de doorstroming moeten bevorderen. Hoeveel tijdwinst deze manier van instappen op moet leveren, is niet bekend; dat wijst de proef hopelijk uit.
In eerste instantie worden slechts maximaal twee gates uitgerust met het systeem dat geleverd wordt door het bedrijf Vision Box. Het ministerie van Defensie is ook betrokken bij de proef. Schiphol zegt dat de biometrische informatie na 24 uur gewist wordt. Of de informatie ook op andere manieren gebruikt gaat worden, is niet bekend.
Wat vindt u over het algemeen van biometrische systemen om ergens toegang tot te verkrijgen en wat vindt u van dit idee in het bijzonder?
DIt lijkt mij eerlijk gezegd een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
De échte bottleneck ligt volgens mij vooral in de tijd die het kost om aan boord in je stoel te komen. Geregeld sta je in de gate (dus na het boarden) of in het gangpad van het vliegtuig te wachten op een passagier voor je die bezig is met zijn koffers.
Ik zou eerder verwachten dat het boarden door middel van zones verder geoptimaliseerd zou worden.