Tweede Kamerlid Jan Middendorp (VVD) heeft een debat aangevraagd over hoe het Rijk aan nieuw ict-personeel moet komen. Hij wordt daarin gesteund door de vaste Kamercommissie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Een datum is er nog niet; Middendorp verwacht dat het debat binnen enkele weken in de Tweede Kamer is te voeren.
Het aangevraagde debat is een uitvloeisel van de vorige week gehouden rondetafeldiscussie met experts uit het bedrijfsleven, de overheid en de wetenschap over hoe mislukte ict-projecten bij de overheid te voorkomen zijn.
Tijdens de discussie kwam ter tafel dat de overheid erg afhankelijk is van ict-inhuur, alhoewel er al duizenden ict’ers werken bij het Rijk. Volgens it-ondernemer Jan Baan moet de rijksoverheid het aantal ict-inhuurkrachten minimaliseren. In plaats daarvan pleit hij voor het versterken van het eigen ict-personeel en het vernieuwen van ict in kleine projecten met teams van een man of vijftien, gebruikmakend van nieuwe technologie.
VVD’er Middendorp vindt de problematiek van het it-personeelsbeleid dusdanig urgent dat hij er een debat over heeft aangevraagd. ‘Centrale vraag is hoe genoeg ict’ers bij de overheid binnenhalen om te kunnen vernieuwen op het gebied van digitalisering. Daarbij gaat het dan om ict’ers die verstand hebben van nieuwe technieken, zoals kunstmatige intelligentie en big-datatechnologie.’
Overigens doet het ministerie van BZK al het nodige aan werving en interne opleidingen. Ook is er een Rijks ICT Gilde opgezet, een rijksbrede arbeidspool voor automatiseerders. Minister Kajsa Ollongren (BZK) kwam begin vorig jaar ook nog met een ‘Plan van Aanpak ICT-personeel Rijk’.
Zoals met de hele overheids-ICT herhaalt zich na 30 jaar ook hier de geschiedenis.
We zijn weer terug waar we begonnen. Beleidseffecten zijn vaak pas na decennia in volle omvang zichtbaar. Vooral als men in de tussentijd alles op zijn beloop heeft gelaten.
De beginselen van de roemruchte BIOS-nota worden, wederom, omarmd als oude wijn in nieuwe zakken. Cursus- en seminar-boeren lopen zich al warm aan de zijlijn.
En nu allerlei geluiden en proefballonnetjes die lijken te wijzen op een ‘Nieuw RCC’. Nu gesteund door de politiek. Of de steun van een gewezen ondernemer hier relevant is valt te betwijfelen.
Het oude RCC maakte zich 80-/90-er jaren los. Men wilde af van de ‘politieke detail-bemoeienis’, wilde ‘de eigen broek op kunnen houden’ en ‘kunnen concurreren met de private markt’. Hoe dat is afgelopen is bekend.
De blinde hype van verzelfstandiging en uitbesteding bij de overheid heeft nu een centraliserende weg in omgekeerde richting ingezet.
Als dat met evenveel gebrek aan historisch besef, visie en regie gaat plaats vinden dan kon dat de belastingbetaler wel eens duur komen te staan.
Mooie reactie PJ.
terug naar Bestuurlijke Informatievoorziening Openbare Sector met een Rijks Computer Centrum
Die 0 samenvatting, waarom deze nota in :
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-20644-23.html
Vergaderjaar 1994/1995, maar alsof het gisteren geschreven was 🙂
Ik heb recent eens een telling gemaakt van de mantels die gaan over de inhuur van personeel, en daar is over 2017-2021 zo’n 1,2 miljard euro mee gemoeid. Let wel, dat zijn dus alleen mantels voor flexibele staffing, daar zijn overige aanbestedingen dus nog niet in meegenomen. Komt neer op zo’n 2000 FTE inhuur per jaar (tegen een gemiddeld uurtarief van 100 euro, en da’s aan de hoge kant).
Ik vraag me af waar de overheid verwacht 2000 FTE vandaan te toveren.
Ook het bedrijfsleven wil graag meer ict’-ers in dienst nemen. Maar er zijn er gewoon onvoldoende beschikbaar.
Meer opleiden dan? Dat kost jaren. En het zal onvoldoende opleveren, wegens gebrek aan instroom. Want er zijn nu eenmaal steeds minder jongeren. En de talentvolle jongeren die er zijn kunnen uit tal van andere carrièrepaden kiezen. De ICT-richting betaalt niet slecht, maar ook niet bijzonder hoog.
Beter vermindert de overheid de behoefte aan mensen. Bijvoorbeeld door wat aan de vraagkant te doen: gewoon minder wijzigen aan wetgeving, werkende systemen minder snel vervangen. En ook door serieuzer werk maken van standaardisatie; laat ministeries meer samenwerken en systemen delen.
Is de problematiek van het it-personeelsbeleid een oorzaak of gevolg van de fixed organisatiecultuur en gekozen it-landschap van het Rijk? Debat lijkt in de kern te ontstaan vanuit een ongelijk vertrekpunt. Nadruk ligt erg op personeel, wat ongetwijfeld met een sisser zal aflopen; want krapte in de markt en minder opgeleide vakspecialisten gecombineerd met marktpartijen die slechts commercieel handelen. Enfin. Heilige huisjes lijken overslagen te worden wat zomaar probleem verlengend kan uitpakken. Niet onbegrijpelijk gezien men stakeholder is van de aan het debat voorafgaande lobby waar over het algemeen de vorm en inhoud van wordt bekokstoofd. En we gaan weer over tot de orde van de dag.
@Dino : zeker, maar vergeet niet dat dat alweer de 3e BIOS-nota was.
En lees ook par. 2 ‘Communicatie tussen burger en overheid’ en je herkent alles waartegen door de overheid op alle niveau’s momenteel wordt aangestunteld.
Niet voor niets heb ik herhaaldelijk betoogd dat bijna alle problemen rond de overheidsICT – van standaarden tot projecten – al bekend zijn en alle oplossingen al gevonden. Men heeft het alleen nooit tot volledige uitvoering gebracht.
Voor zover het BIOS-hoofddossier – https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/20644 – destijds al bekend was bij beleidsmakers is dat mettertijd met de komst van nieuwe generaties ambtenaren volstrekt zoek geraakt. Kennis en kunde zijn op dat vlak ver te zoeken.
‘Ambtenaar grootste gevaar voor digitale veiligheid’, ‘Oplappen MijnOverheid’ en ‘Strategische I-agenda Rijksdienst 2019-2021’ om maar drie dieptepunten te noemen.
Vroeger trok men weer ‘een blik it’ers’ open, want die zouden de visoenen van de beleidsmaker tot realiteit maken. Eigen deskundig it-personeel werd verkocht. Gebrek aan visie, gebrek aan regie en gebrek aan zelfreflectie. Van politiek tot Servicecentrum en verzelfstandigde overheidsdienst. Van Rijk tot Gemeente.
Niet alleen is de doorsnee ambtenaar tegenwoordig weinig meer dan kundig klapvee van politiek en eigenbelang. Ook heeft men intussen de rechtspositie van de ambtenaar verder uitgekleed.
Daarmee zijn twee van oudsher belangrijkrijke drijfveren voor de it’er, nl. professionaliteit en baantevredenheid/-zekerheid, niet meer in beeld.
Het insourcen van de nodige overheids-ict’ers kon dus wel eens tegenvallen. Niet genoeg om een blik te vullen.