Breda University of Applied Sciences en Avans Hogeschool Den Bosch starten 15 februari 2019 met een nieuw certificeringsprogramma voor blockchainprofessionals: Certified Blockchain Professional Program. In dat programma ligt de nadruk op de ontwerpkant van toepassingen. Volgens de aanbieders richten veel bestaande curricula zich op de software- en ontwikkelkant, terwijl ook de business- en ontwerpkant belangrijk is.
‘De meeste digitale transformatie projecten mislukken niet door een gebrek aan techniek, maar doordat de digitale transformatie vooral vanuit it wordt benaderd. Bij blockchaininitiatieven worden de strategische belangen voor de organisatie vaak onderschat’, stellen zij.
Het certificeringsprogramma is een samenwerking van Logistics Community Brabant, de Weconomics Foundation en andere partners. Zij bieden als eerste een halfjaarlijks programma aan voor Certified Blockchain Professionals. Daarin wordt onderwijs gecombineerd met het uitvoeren van opdrachten.
In het eerste certificeringsprogramma starten twaalf cursisten. Voor de tweede cursus, die in september 2019 start, zijn ook aanmeldingen, vertelt Paul Bessems van Weconomics Foundation aan Computable. ‘We houden de eerste groep bewust beperkt zodat interactie ontstaat tussen de cursisten en we ook goed kunnen evalueren.’
‘Blockchain is de snelst groeiende banenmarkt op LinkedIn. Het accountant- en adviesbureau PWC gaat duizend professionals omscholen in blockchain en het aantal patentaanvragen groeit exponentieel’, duiden de organisatoren van het certificeringsprogramma in een persbericht over de start van het nieuwe certificeringsprogramma.
Volgens de aanbieders is er een groeiende behoefte aan goed opgeleide blockchain professionals. ‘Het reguliere onderwijs en bestaande trainingsbureaus voorzien hier nog onvoldoende in. Bij blockchain wordt al snel gedacht aan developers, maar voordat je start met programmeren moet je goed nadenken over de ‘organisatie’ waarbinnen een blockchain wordt toegepast. De technologie kent per slot van rekening een decentrale structuur en is daarom niet zinvol toe te passen binnen de muren van centraal georganiseerde bedrijven en overheden.’
Het effectief toepassen van blockchain vraagt volgens de aanbieders van het certificeringsprogramma om het loslaten van dogma’s, perspectiefverandering en het ontwikkelen en implementeren van specifieke organisatiemodellen. ‘Cursisten leren om naar de hele waardeketen te kijken, los te komen van hun eigen bedrijf en te zoeken naar mogelijkheden binnen die value chain’, aldus Bessems.
Frictie rondom data-uitwisseling
‘Circa dertig procent van de totale kosten van organisaties is frictie: het opvragen van data bij andere partijen. Veel informatiewerkers zitten meer dan een kwart van de tijd achter de computer e-mails te beantwoorden, omdat twee partijen niet dezelfde werkelijkheid kennen. Blockchain kan veel van de frictie tussen en binnen organisaties wegnemen’, schrijven de aanbieders in een aankondiging van het certificeringsprogramma.
Het organiseren van datastromen is volgens de cursusaanbieders in essentie gemakkelijker dan het organiseren van fysieke stromen. ‘Momenteel organiseren we ook datastromen echter nog steeds op een industriële en ambachtelijke wijze met verouderde organisatiemodellen en managementconcepten.’
‘Succesvolle implementaties van blockchainoplossingen vragen om aanpassing van de wijze waarop processen en samenwerkingen worden georganiseerd binnen value chains. Het reguliere onderwijs is traditioneel niet sterk in het samenvoegen van disruptieve technologieën met nieuwe organisatiemodellen en daarom biedt de Weconomics Foundation als eerste een Certified Blockchain Professional Program (CBPP) aan. Het onderwijsprogramma duurt twintig weken en richt zich vooral op de ontwerpkant van blockchainorganisaties. Daarnaast voeren deelnemers opdrachten uit.’
Van fysiek naar data
CBPP richt zich vooral op blockchain leads, organisatie-ontwerpers, business developers, innovatiemanagers, consultants, it-architecten, researchers, marketing-, finance-, legal-, fiscal, facility- en hr-professionals. Het programma duurt een halfjaar waarin deelnemers één dag per week opleiding krijgen en vier dagen per week ervaring opdoen binnen een project, organisatie of startup. Het programma eindigt met een ontwerpopdracht die gepresenteerd wordt tijdens een afsluitende miniconferentie. Er wordt samengewerkt met onderwijs- en onderzoeksinstellingen, bedrijfsleven, overheid en maatschappij.
Na afloop moeten deelnemers in staat zijn om een blockchainorganisatie te ontwerpen, de technologie toe te passen en frictie binnen en tussen organisaties weg te halen. ‘Met Blockchain Organiseren wordt het mogelijk een Digital Assembly Line te ontwikkelen. Net zoals de lopende band de frictiekosten van fabrieken heeft verminderd, zal dat ook gebeuren met een digitale lopende band binnen en tussen kantoren. Blockchain helpt daarbij omdat een blockchain ‘geen grenzen’ kent, maar alleen waardewisselingen tussen actoren.’
Volgens de betrokken partijen houden bestaande onderzoeks- en onderwijsprogramma’s nog te weinig rekening met de verandering van fysiek naar data en de effecten daarvan op de manier van organiseren. ‘De meeste theorieën en modellen die gedoceerd worden zijn afgeleid van management zoals dit aan het begin van de twintigste eeuw is uitgevonden. Met dit programma wordt een opening gecreëerd naar een mogelijke vernieuwing van onderwijsprogramma’s.’