Na twaalf jaar verschijnt deze maand Itil 4, de opvolger van service management raamwerk Itil v3. Itil 4 heeft meer oog voor nieuwere raamwerken zoals lean, agile en DevOps. De nieuwe versie reikt veel verder dan enkel it en helpt organisaties zich voor te bereiden op een snel veranderende wereld.
De eerste versie van Itil stamt uit 1989. Het is een raamwerk voor procesmatig werken in de it. In 2007 verscheen versie 3, dat in 2011 een update kreeg. Sinds de huidige versie is er veel veranderd in de it, legt Jaap Germans uit. Hij is portfolio lead en consultant bij Pink Elephant. Germans geeft daarnaast trainingen in onder meer Itil. Hij wijst op de opkomst van lean, agile en DevOps en het toenemend besef dat it faciliterend is en geen doel op zich.
‘Itil v3 was veel meer gestuurd op it-management’, vertelt Germans. ‘Het beschrijft vooral processen en functies. Itil 4 kijkt veel meer naar de gehele organisatie en de omgeving waarin deze actief is. De kern van Itil 4 is het service value system: het overkoepelende systeem van componenten en activiteiten in een service-organisatie die gezamenlijk waarde creëren voor de klant. Een onderdeel daarvan is de service value chain: een operating model van generieke activiteiten dat je naar behoeven kunt uitbreiden met specifieke practices.’
Flexibel
‘De focus op practices maakt het flexibel’, vervolgt de Itil-expert. Een practice is een set van activiteiten en middelen om werk uit te voeren of een doel te bereiken. Itil 4 is daarmee geen verzameling van processen en voorgedefinieerde workflows. Germans: ‘Je kunt het beter zien als richtlijn om nieuwe activiteiten te organiseren en vervolgens aan te passen waar nodig. Hiermee wordt Itil 4 meer maatwerk.’
‘Een organisatie voert met Itil 4 alleen die activiteiten uit die echt waarde toevoegen. Dit is een grote verandering ten opzichte van eerdere versies. Itil v3 heeft de reputatie dat er veel meer wordt voorgeschreven en uitgekauwd wat er moet gebeuren. Het nadeel daarvan is dat je dan weinig oog hebt voor het doel dat je wilt bereiken.’
‘Elke organisatie heeft baat bij Itil 4’
Volgens Germans is praktisch elke organisatie tegenwoordig ook een service-organisatie. Juist met de focus op de samenhang met andere raamwerken, zoals lean, agile en DevOps, en het belang van de business processen en een steeds kortere time-to-market, heeft elke organisatie baat bij Itil 4. Daarnaast hebben specifiek multinationals te maken met verschillende culturele, politieke, sociale en governance aspecten die via Itil 4 beter zijn te beheren.
Pink Elephant was in 1989 de it-dienstverlener die Itil in Nederland introduceerde. Germans: ‘En die band met Itil is er nog steeds. Zo hebben we meegewerkt aan de ontwikkeling van Itil 4. We zitten dicht op het vuur. Daar willen we onze klanten van laten meeprofiteren. Zo organiseerden we onlangs een Itil 4 release party, waarbij zo’n veertig Nederlandse klanten een voorproefje van Itil 4 kregen. En eind februari wordt tijdens Pink 19, naar eigen zeggen ’s werelds grootste itsm-event in Las Vegas, Itil 4 officieel gepresenteerd.’
Certificering
Er komt geen transitiemodule voor mensen met het Itil v3 Foundation-certificaat. De structuur van de basis van Itil 4, de Foundation, is zodanig anders dat de kennis van Itil 4 opnieuw moet worden getoetst. Bovendien komt er veel nieuw materiaal beschikbaar.
Bovenop de generieke Foundation zijn er twee stromen: Itil Managing Professional en Itil Strategic Leader. Germans verwacht dat de modules voor deze twee stromen in de tweede helft van 2019 gereed zijn. Dan verschijnt ook een transitiemodule voor diegenen die in Itil v3 minimaal zeventien punten hebben vergaard. Daarmee worden ze binnen ongeveer vijf dagen getraind tot Itil 4 Managing Professional.
Pas later wordt het mogelijk om Itil 4 Master te worden. Het is zeker nog een jaar mogelijk om Itil v3-punten en -certificaten te behalen. Vanaf 28 februari is het mogelijk om Itil 4 Foundation examen te doen. Pink Elephant biedt vanaf die datum ook een e-learning voor Itil 4 Foundation aan.