De komst van kunstmatige intelligentie (ki) brengt de verzekeringsbranche aan de vooravond van een grote revolutie. Vooral de ki-technologie in combinatie met neurale netwerken, internet of things, robotica en data-ecosystemen veranderen de verzekeringssector. Niet langer gaat het om signaleren en repareren, maar om voorspellen en voorkomen. De volgende drie verzekeraars lopen voorop.
Lemonade – Wereldrecord claimverwerken
De New Yorkse verzekeringsstartup Lemonade is een geweldig voorbeeld van een verzekeraar die met behulp van technologie het verschil wil maken. Het bedrijf richt zich op het aanbieden van woon- en verhuurverzekeringen en gebruikt hiervoor een eigen verzekeringsplatform. Omdat de verzekeraar een relatief nieuwe startup is, hebben ze hun verzekeringsplatform van de grond af op kunnen bouwen.
Uniek aan Lemonade is dat het in staat is waanzinnig snel claims af te handelen. Het platform is uitgerust met machine learning en slimme chatbots die diensten aanbieden en offertes opstellen. Wanneer een klant een verzekering aanvraagt, raadpleegt de software automatisch allerlei bronnen (bijvoorbeeld over de buurt en kosten voor gemeentelijke belasting). De slimme chatbot, genaamd JIM, kan bovendien claims afhandelen. De bot onderzoekt een aanspraak, bekijkt of deze past binnen polisvoorwaarden, laat er fraudealgoritmes op los en stelt ten slotte vast of de claim wel of niet terecht is. Door al die automatisering kan Lemonade administratieve verzekeringsprocedures sneller afhandelen en klanten sneller helpen. In 2016 zette chatbot JIM het wereldrecord claimafhandelen op drie seconden.
Stride Health – Computers zorgverzekering
De Californische startups Health Sherpa en Stride Heath zijn ontstaan na de intrede van de Affordable Care Act. Burgers vonden de overheidssite Healthcare.gov onduidelijk en hadden geen goed zicht op hun keuzemogelijkheden. Stride Health bouwde een site speciaal gericht op gebruikersgemak. Door eenvoudig de postcode in te vullen, kregen bezoekers direct zicht op welke verzekeringsproducten in hun regio actief waren en wat deze dekten. Stride Health gaat nog een stapje verder. Met behulp van ki maken ze een goede inschatting van welk zorgverzekeringsproduct bij een consument past. Het platform van het bedrijf is een adviseur die de zoekende zorgconsument helpt.
Gavin – Risicodeeldienst
De Nederlandse startup Gavin richt zich op schadeverzekeren en heeft daarvoor een heel interessant businessmodel ontwikkeld. Leden betalen niet een vaste premie voorafgaand aan een schade. In plaats daarvan betalen ze maandelijks een variabele bijdrage die berekend wordt op basis van de ingediende claims van alle Gavin-verzekerden. Eigenlijk is Gavin niet echt een verzekering, maar een risicodeeldienst. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van intelligente software om elke maand de maandelijkse bijdrage van de leden te berekenen. Het grote pluspunt van Gavin is dat de consument alleen betaalt voor de daadwerkelijke schades van de groep. Het bedrijf zegt zelf zo dezelfde dekking te kunnen bieden als traditionele verzekeraars, maar dan voor de helft van de prijs. Een nadeel is dat voorzichtige consumenten betalen voor de schade van brokkenpiloten. Gavin ondervangt dit door de garantie te geven dat je nooit meer betaalt dan bij een traditionele verzekeraar. Momenteel biedt het bedrijf een smartphone-, fiets- en een reisverzekering. Het wordt interessant om te zien of consumenten kunnen wennen aan zo’n variabel bedrag.
Verzekeren is een premie betalen voor een risico waarvan de voorspelbaarheid onvoorspelbaar is omdat je anders wel andere maatregelen neemt. De kern van verzekeren gaat dus vooral om het spreiden van het risico via een collectief waarbij de afweging van beiden factoren de premie bepaalt. De ‘intelligentie’ hierin is al meer dan 500 jaar oud dus de auteur brengt weinig nieuws, een risicodeeldienst met een variabele premie is ook al meer dan 100 jaar oud als ik kijk naar de verzekeringsbeurs.
Show me the money……