It-ondernemer Jan Baan adviseert de rijksoverheid het aantal ict-inhuurkrachten te minimaliseren. In plaats daarvan pleit hij voor het versterken van het eigen ict-personeel en het vernieuwen van ict in kleine projecten met teams van een man of vijftien, gebruikmakend van nieuwe technologie. Dit advies gaf Baan vanochtend tijdens de rondetafeldiscussie in de Tweede Kamer over waarom ict-projecten bij het Rijk nog steeds zo vaak ontsporen.
Jan Baan was met een paar andere it-veteranen vanuit het bedrijfsleven uitgenodigd om deel te nemen aan dit rondetafeldebat, georganiseerd door de vaste Kamer-commissie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het doel van dit gesprek is om aan de hand van gespreken met diverse experts een beeld te krijgen van waarom ict-projecten bij de overheid fout blijven gaan en welke (extra) stappen er vanuit de overheid en de Tweede Kamer genomen moeten worden om dit tegen te gaan.
Volgens Baan moet de attitude bij het Rijk anders als het gaat om de vernieuwing van ict. Nog steeds hanteert de overheid in zijn ogen de aanpak om legacysystemen te vervangen door andere traditionele systemen. Hij wees op het project Speer bij Defensie maar ook bij grote ict-projecten bij uitkeringsinstantie UWV. Met als gevolgen: enorme doorlooptijden en de megakostenbegrotingen waarbij niemand de stekker er durft uit te trekken.
Titanic
Baan: ‘Het nieuwe motto bij de overheid moet zijn: de burger centraal. Met de huidige it-tools kan dat daadwerkelijk gerealiseerd worden maar dat vraagt een hedendaagse it-architectuur die wendbaar is, omdat de veranderingen in de toekomst steeds sneller zullen gaan. De tijd van grote monolithische gorilla-applicaties is voorbij; men moet meer gaan voor kleinere en gekoppelde best-of-breed business applicaties die tezamen de vraag invullen.’
De it-ondernemer vindt dat de overheid veel meer moet geloven in de kracht van het eigen it-personeel en zo min mogelijk gebruik moet maken van ict-inhuur. In kleine teams van een man of vijftien kunnen it-projecten worden uitgevoerd, gebruikmakend van nieuwe technologie, en gecoacht door een mentor die zijn sporen in de ict heeft verdiend. ‘Overheid, begin een relatief klein project met een omvang van twee miljoen euro en kijk hoe ver je komt met deze aanpak. Anders blijven jullie op een Titanic zitten’, hield hij de Tweede Kamerleden vanochtend voor.
Debat
De deelnemers aan de rondetafeldiscussie hebben ter voorbereiding een zogeheten position paper ingestuurd waarin zij hun opvattingen hebben uiteengezet. Die gespreksnotities zijn terug te vinden via deze link. De bijdragen van René Veldwijk en Jan Baan staan bij de ‘Position paper Caesar Groep, Ockham Groep, DGA VX Company, Vanenburg Software HQ en Info Support.’
Er wordt van het rondetafelgesprek geen verslag gemaakt. Het gesprek is te volgen via de livestream van de Tweede Kamer (via livedebatten). Via de app of de website Debat Gemist is het rondetafelgesprek na circa tien uur te beluisteren en/of te downloaden.
@Johan .. ik herken (uit het verleden) wel e.e.a. in je reactie.
Wat ik me afvraag is hoe gaan bijvoorbeeld overheden de strijd aan met het bedrijfsleven om goede gekwalificeerde mensen binnen te halen. Overheden zijn gebonden aan een salarisbouwwerk wat op dit moment niet competitief is t.o.v. de profit sector, waardoor veel IT-ers eerder voor laatstgenoemde zullen kiezen.
Wil je dan toch toppers binnenkrijgen, zul je mensen in moeten gaan huren, met alle kosten en hetgeen Johan beschrijft als bijkomstigheden.
(iets vergelijkbaars zie je overigens in andere sectoren: bedrijven waarvoor IT lange tijd bijzaak was, hebben moeite goede mensen binnen te halen omdat de IT-bedrijven veel betere arbeidsvoorwaarden hebben)
@PaVaKe
Ik adviseer je om gezien je vraagstelling ook de andere zienswijzen te lezen, sommigen hebben hierin het idee om de talenten – kwalificering is een discussie die commercieel ingevuld is – te zoeken bij de universitaire opleidingen wat ik een heel goed idee vindt. En dat hoeft ook niet zo heel veel te kosten als we kijken naar de modellen die andere landen hierin hanteren, we verliezen hierdoor op dit moment veel kennis.
Simpel gezegd is er nog te weinig aandacht voor allerlei sociale aspecten, het salaris is hierin uiteindelijk alleen maar een factor die dus afgezet moet worden tegen de doelen. En deze kunnen naar gelang de persoonlijke motivatie veranderen want een vader/moeder van onvolwassen kinderen heeft andere prioriteiten dan iemand die nog geen kinderen heeft. Ik oordeel vanuit mijn eigen beleving want toen ik nog geen kinderen had was ik 60% van mijn arbeidstijd niet in Nederland, de heimwee naar huis kwam pas na mijn eerste kind. Dit leidde tot een lager salaris maar ook tot meer balans tussen werk/prive.
@Ewout … voor vers bloed kunnen schoolverlaters een optie zijn, maar ervaren mensen zul je daar niet vinden.
Met het 2e deel van je reactie ben ik het helemaal eens, Uitendelijk zijn het keuzes, maar het kost tijd, levenservaring en soms zelfs een burnout voordat men beseft dat geld alleen niet gelukkig maakt.
@PaVaKe
Ik heb in verschillende landen gewerkt en één van de dingen die me opviel was de diversiteit in leeftijd, de jonge honden leerden hierbij niet alleen van de oude vossen maar ook omgekeerd. Ervaring komt inderdaad met de jaren maar heeft ook als risico dat er ‘ingesleten patronen’ ontstaan waardoor een oudere generatie niet meer begrijpt wat de jongere generatie drijft.
Hetzelfde geldt voor een overheid die vanuit een ‘Haagse bubbel’ acteert, het verhaal van Baan gaat voorbij aan een maatschappelijke diversiteit die daarom verschillende vormen van communicatie vraagt maar wel met een consistente boodschap.