Nederland is goed voorbereid op de komst van zelfrijdende auto’s. Er is veel ruimte voor technische innovaties en experimenten, de overheid staat achter autonoom rijden, het wegennet buiten de steden leent zich voor autonoom vrachtvervoer (platooning) en autonoom vervoer wordt breed geaccepteerd door consumenten.
Dat concludeert onderzoeksbureau KPMG in de Autonomous Vehicles Index 2019. Die ranglijst komt tot stand door landen te vergelijken op het vlak van autonoom rijden. De belangrijkste meetpunten zijn ‘ondersteunende wet en regelgeving’, ‘technologie en innovatie’, ‘infrastructuur’ en ‘acceptatie door consumenten’.
De ranglijst verschijnt voor de tweede keer en opnieuw eindigt Nederland bovenaan. KPMG: ‘De hoge positie dankt Nederland aan de aanwezigheid van een goed onderhouden wegennet, de kwaliteit van de digitale infrastructuur en een overheidsbeleid dat het grootschalig testen van zelfrijdende auto’s en vrachtwagens mogelijk maakt.’
Nederland eindigt boven Singapore, Noorwegen en de VS. Opvallend is dat in landen met veel grote automerken zoals Frankrijk en Duitsland, de acceptatie van autonoom rijden fors lager ligt dan in ons land.
Het is de combinatie van omstandigheden die Nederland die hoogste plek oplevert, licht Sander Klous, data en analytics lead KPMG toe. Op individuele onderdelen zoals de technologie voor zelfrijdende auto’s scoren landen als de VS beter, maar door de samenhang van factoren komt Nederland als beste uit de bus. Klous: ‘Vergeleken met andere landen is Nederland verder met het testen van zelfrijdende voertuigen in het vrachtvervoer en de logistieke keten. Bovendien werkt ons land nauw samen met buurlanden om met name voor het vrachtvervoer nieuwe technologie te ontwikkelen die het mogelijk maakt om op belangrijke transportroutes.’
Hij wijst op wet- en regelgeving die ruim baan biedt voor tests met autonoom rijden. Zo kondigde , minister van Verkeer, Cora Nieuwenhuizen, regelgeving aan voor tests met platooning op de trajecten Amsterdam-Antwerpen en Rotterdam-Ruhrgebied waarbij wordt ingezet op een test waarbij een konvooi van honderd vrachtwagens autonoom bestuurd wordt. Ook de inzet van slimme stoplichten en de vaart die de overheid zet achter 5G zorgt volgens KPMG voor een goede uitgangspositie.
Hobbels op de weg
Het analistenbureau wijst in het rapport ook op Experimenteerwet Zelfrijdende Auto, die door minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuizen aangekondigde regelgeving biedt kansen om met bepaalde ontheffingen tests uit te voeren met autonoom rijden. Daarbij mag de auto op afstand bestuurd worden.
In het rapport krijgt het initiatief van de RDW, Rijkswaterstaat en CBR een vermelding, waarbij een rijbewijs voor zelfrijdende auto’s wordt ontwikkeld. Het gaat om certificering van auto’s waarbij het rijgedrag zo dicht mogelijk bij dat van een echte bestuurder komt.
Er zijn nog wel hobbels op de weg. Zo verwacht Klous dat autonoom rijden in Nederlandse stadscentra voorlopig nog niet haalbaar is. Die omgeving biedt met de vele fietsers en voetgangers teveel variabelen waar de technologie op in moet springen. ‘Voor gedrag in druk stadsverkeer hebben wij mensen allerlei omgangsvormen gevonden die voor technologie voorlopig niet begrijpelijk zijn te maken. We gaan dus nog geen autonoom rijdende auto’s in de binnenstad van Amsterdam zien.
Gevraagd naar de belangrijke techspelers die in Nederlands een grote rol spelen, noemt KPMG partijen als NXP (chips), TomTom (kaarten) en TNO, dat onderzoek verricht naar communicatie tussen voertuigen onderling en tussen voertuigen en hun omgeving.
Minder verkeersslachtoffers
KPMG keek ook naar de maatschappelijke voor- en nadelen van zelfrijdende auto’s en hoe die zich laten vertalen in kosten en baten. Daarbij is uitgegaan van een situatie waarin auto’s in Nederland de komende dertig jaar vervangen zijn door een zelfrijdende elektrische auto.Vooral op het gebied van luchtkwaliteit is volgens KPMG veel maatschappelijke winst te behalen. Door een betere doorstroming van voertuigen en minder uitstoot moet de luchtkwaliteit verbeteren.
‘Met de zelfrijdende auto’s kan negentig procent van alle ongevallen worden voorkomen. Over dertig jaar levert dit een besparing van € 173 miljard op’, stelt Frits Klaver van KPMF Sustainability. Bovendien kan op basis van data-analyse forensisch onderzoek plaatsvinden bij ongelukken. Dat is volgens de analisten betrouwbaarder dan ooggetuigenverslagen.