De Europese Unie heeft aangekondigd dat er een database komt voor autoriteiten om de controletaken die samenhangen met de elektronische vrachtbrief (e-cmr) te harmoniseren. Dit Europese electronic freight transport information (e-fti)-platform moet binnen vier tot vijf jaar in de lucht zijn.
Vorige maand vond in Brussel de evaluatiesessie over e-cmr plaats, alwaar Lia Potec, EU-beleidsmedewerkster, namens de EU de roadmap voor de digitale vrachtbrief voor de komende vijf jaar ontvouwde. In deze roadmap is een belangrijke rol weggelegd voor de pilot ‘E-CMR Benelux’, die 1 maart vorig jaar van start ging.
Tijdens haar presentatie kondigde Potec aan dat de Europese Unie werkt aan een Europese database voor autoriteiten om de controletaken die samenhangen met de elektronische vrachtbrief te harmoniseren. Gecertificeerde softwareaanbieders die nu meedoen aan genoemde proef krijgen straks de mogelijkheid hun gegevens te delen met deze database. Een van deze gecertificeerde partijen is bijvoorbeeld het Nederlandse Collect + Go uit Den Bosch, een full-serviceprovider voor het digitale-vrachtbrievenproces.
De plannen van de EU vloeien voert uit het zogeheten mobiliteitspakket, waarbij technologische vooruitgang moet bijdragen aan een competitieve en innovatie-gerichte EU-transportindustrie, meer toegankelijke mobiliteit, en een verbetering en versterking van het aantal banen in de sector. Ook moeten de voorstellen de weg banen naar volledig papierloos transport in de interne markt van de EU.
Sterke groei
Uit de voorlopige conclusies van Potec is op te maken dat de toepassing van de digitale vrachtbrief binnen de Benelux op gang is gekomen. Uitgaande van een sterke groei in transacties en een geleidelijke adoptie is aan te nemen dat dit jaar vijf procent van de verladers en logistiek dienstverleners start met data delen.
Voor de markt is het belangrijk om van deze pilot een succes te maken, omdat daarmee logistieke ketens efficiënter worden. De EU schat de efficiencywinst in op een miljard euro en 65 ton CO2-reductie per jaar voor marktpartijen. Uit benchmarks van Collect + Go overigens blijkt dat er vijftig tot zestig procent te besparen is ten opzichte van het huidige proces.
Miljarden papieren documenten
De vraag voor veel logistieke bedrijven is nog hoe en waar te beginnen. Het digitaliseren van documenten voor vrachtwagenchauffeurs lijkt makkelijk, in de praktijk betekent dit dat betrokken partijen hun werkwijze moeten veranderen. Waar de transportsector nu nog gewend is elk jaar miljarden papieren documenten te verwerken, is dit straks een kwestie van op een app de administratie doen. Een evolutie van papier naar digitaal nam in de horeca en in boekhouden vijf tot tien jaar in beslag. De logistiek zal een soortgelijke ontwikkeling laten zien.
CMR
Cmr, een internationale conventie bij grensoverschrijdend wegvervoer, staat voor Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route (Conventie voor het Internationaal Vervoer van Zaken over de Weg). Het is van toepassing op alle vervoer over de weg van of naar een bij de conventie aangesloten land.
Op basis van de conventie is een standaard-cmr-vrachtbrief ontwikkeld, waarin gegevens over bijvoorbeeld transportladingen. De term e-cmr betekent zoveel als digitale vrachtbrief.