Huisartsen en andere verwijzers die patiënten online inzage geven in de verwijsbrief via ZorgDomein. Die mogelijkheid bestaat sinds eind vorig jaar. Ook hebben patiënten daar toegang tot aanvraagformulieren en persoonlijke berichten.
Middels op HL7 (FHIR) gebaseerde standaarden koppelt ZorgDomein met de vele informatiesystemen die door zorgverleners gebruikt worden. ‘Deze koppelingen maken het mogelijk dat zorgverleners vanuit het eigen informatiesysteem direct toegang hebben tot passend zorgaanbod voor hun patiënten. Eerder gekozen zorgaanbod door de zorgverlener voor gelijke zorgvragen wordt meegenomen in het bepalen van de volgorde en ondersteunt in snel de juiste keuze maken. De op standaarden gebaseerde verwijsbrieven (zoals de HASP) en aanvraagformulieren worden door de koppeling automatisch ingevuld met relevante informatie uit het dossier van de patiënt. De HL7 FHIR-technologie maakt het nu ook mogelijk om gedurende een verwijzing specifieke informatie op te halen uit het dossier. Zorgaanbieders ontvangen vervolgens geheel geautomatiseerd in het eigen informatiesysteem alle relevante informatie omtrent de verwijzing’, aldus Bas Vermeulen, die leiding geeft aan het ZorgDomein-team.
Hij vervolgt: ‘ZorgDomein is al bijna twintig jaar bezig de zorg te verbeteren. We doen dit met behulp van slimme technologie, met als doel de zorg efficiënter en transparanter te maken. Die transparantie willen we ook voor patiënten bereiken, en online inzage in de verwijsbrief is daarvan een goed voorbeeld. Het was al langer mogelijk om een papieren kopie bij de praktijk op te vragen, maar een online-versie maakt de informatie veel toegankelijker voor de patiënt. Inzage in de eigen verwijsbrief is een eerste stap naar meer regie voeren over de eigen zorg, en daarin faciliteert ZorgDomein patiënten graag.’
Het delen van de verwijsbrief met de patiënt sluit volgens hem ook aan bij de doelstelling van MedMij om een goede toegankelijkheid en veilige data-uitwisseling met de patiënt te borgen.
Betrokkenheid
‘Het is belangrijk dat de patiënt kennis kan nemen van de informatie die van belang is bij een verwijzing’, zegt Marcel Heldoorn, manager digitale zorg van de Nederlandse Patiëntenfederatie. Hij is dan ook positief over de online-beschikbaarheid van de verwijsbrief. ‘Dit draagt bij aan betrokkenheid van patiënten bij hun eigen behandeling. Het biedt de mogelijkheid voor patiënten om zich beter voor te bereiden op het consult bij de specialist. Ook is het belangrijk om te weten wat de specialist wel en niet weet. Als de patiënt meeleest, zijn fouten in de informatie makkelijker te corrigeren. Het extra paar ogen van de patiënt zorgt daarmee voor een betere kwaliteit van gegevens.’
ZorgDomein
ZorgDomein is opgericht in 2000 als een van de eerste Nederlandse digitale dienstverleners in de zorgsector. Met zijn platform maakt ZorgDomein vraag en aanbod naar eigen zeggen transparant, biedt het de patiënt meer keuzevrijheid, maakt het mogelijk dat zorgverleners beter geïnformeerd zijn en makkelijker met elkaar communiceren. Het wordt gebruikt om patiënten digitaal te verwijzen, diagnostiek aan te vragen, teleconsulten te doen en over patiënten te overleggen.