KPN heeft afgelopen jaar 28 procent minder nettowinst en 1,9 procent minder omzet gedraaid dan in 2017. De stagnatie, te wijten aan de sterke concurrentie, deed zich voor in vrijwel alle business units, zowel zakelijk als particulier. De vooruitzichten zijn bescheiden. Dat meldt het telecombedrijf bij de presentatie van de jaarresultaten.
De gehele KPN Group boekte over 2018 een nettowinst van 280 miljoen euro, bij een omzet van bijna 5,64 miljard. Een jaar eerder bedroeg de nettowinst nog 390 miljoen euro en de omzet 5,75 miljard. Bij KPN Zakelijk bleef de jaaromzet steken op 2,14 miljard euro. Dit bedroeg in 2017 nog 2,18 miljard. Het bedrijf geeft geen uitsplitsing van de winst per business unit.
De verwachtingen voor 2019 zijn bescheiden. Het bedrijf voorziet een winst die vergelijkbaar is met die van afgelopen jaar. Voor omzetgroei vertrouwt KPN vooralsnog op organische aanwas. De onderneming zou dus geen overnames overwegen.
Het is vooral de concurrentie in de markt die het KPN lastig maakt. ‘We zijn actief in een competitieve en snel veranderende markt’, meldt topman Maximo Ibarra. ‘Onze organisatie moet flexibel zijn, zodat onze producten sneller in de markt verschijnen en we innovatie sneller beschikbaar maken voor onze klanten.’ Ibarra meldt dat kwaliteit, wendbaarheid en een sterke klantrelatie daarbij belangrijke aspecten zijn.
Zakelijke markt
In de zakelijke markt is KPN naar eigen zeggen druk bezig om klanten over te zetten op zijn geconvergeerde proposities: internet, vast bellen, mobiele telefonie en eventueel uitgebreid met bijvoorbeeld clouddiensten. Zo zouden inmiddels 41 procent van de mkb-klanten zijn afgestapt van de traditionele vaste-telefoonaansluiting en legacy-breedbandproducten.
De migratie naar geconvergeerde zakelijke proposities levert KPN de mogelijkheid om klanten aanvullende diensten te verkopen, terwijl daarvoor snelle aanpassingen mogelijk worden. De klant merkt een snellere oplevering en een betere digitale interactie, waardoor de klantervaring volgens KPN verbetert. Op korte termijn betekent het geconvergeerde portfolio lagere tarieven die voor het telecombedrijf tot lagere omzet leiden.
Legacy
Security en cloud computing zijn diensten die het telecombedrijf extra omzet bezorgen. Dit wordt echter teniet gedaan door de teruglopende omzet uit legacy-producten en -diensten, zoals pbx-telefooncentrales. Toch ziet Ibarra een positieve kentering in de zakelijke markt: ‘De verbeterende omzettrend in Business duidt erop dat we op het juiste pad zitten.’
Afgelopen najaar maakte KPN een aanvullende besparingsronde van 350 miljoen euro bekend, uit te voeren tussen 2019 en 2021. De maatregelen borduren voort op het plan uit 2016 om de organisatie te versimpelen. Sinds het plan werd aangekondigd, heeft het bedrijf naar eigen zeggen al 685 miljoen euro bespaard.