Iedere cio moet zich afvragen: zit innovatie in het dna van mijn cloudleverancier? Want het allerbelangrijkste van een clouddienst is dat jij als gebruiker er direct beter van wordt.
Bouwt een cloudleverancier nieuwe oplossingen vanuit de innovatiebehoefte van de klant? Of wordt er pas door de marketingafdeling bekeken wie er wat mee kan?
Bouw je met de klant en niets anders dan de klant als uitgangspunt, dan moet je doorlopend checken of je de betreffende klant goed kent. Dat doe je aan de hand van de volgende vragen:
- wie is de klant?
- wat is zijn probleem of kans?
- is zijn belangrijkste klantvoordeel duidelijk?
- hoe weet ik wat klanten nodig hebben of willen?
- hoe ziet zijn customer-experience eruit?
Als je de klant altijd centraal stelt, moeten deze vragen onderdeel zijn van de dagelijkse routine van je bedrijf. Om tot een optimale oplossing te komen, zijn ook de faq’s te stellen, vanuit zowel de klant als de stakeholders. Daarin staan ook ‘lastige’ vragen. Bijvoorbeeld wanneer een klant ontevreden zou kunnen zijn met de eerste release.
Zijn alle vragen naar tevredenheid beantwoord, dan wordt de oplossing gevisualiseerd in de vorm van een ‘handleiding’. Door een team dat gewend is te bouwen, te innoveren en te ondernemen. Zodoende is er altijd een positieve uitkomst. Deze aanpak vereenvoudigt het keuzeproces voor de cio, de spil van innovatie. Hij ziet hoe je nieuwe technologieën optimaal inzet. Met als ultieme doel dat de business er maximaal van profiteert. Ik zie echter regelmatig dat hun passie voor tech groter is dan hun mandaat. Radicale veranderingen, zoals grote transformaties, moeten in de hele organisatie worden ingebed. Dat kan alleen als je kleine stapjes vooruit zet, door projecten in alle opzichten overzichtelijk te houden en er geen heavy lifting is, in de vorm van gecompliceerde it-projecten. Dan is het goed om te weten dat de cloud-architectuur bestaat uit microservices. De applicaties zijn loosely coupled. De selfservice-platforms zijn zonder poortwachter, zodat je vrijuit kunt experimenteren met de oplossing die jij voor ogen hebt. Je kunt iedereen op elk moment laten zien wat je voor ogen hebt. Je neemt daarvoor ‘as you go’ wat je nodig hebt.
It die met je business meedeint
Wellicht klinken alle zojuist genoemde innovatiemogelijkheden alsof de cloud er alleen voor grote ondernemingen is. Het tegendeel is waar. Je ziet zelfs dat enterprises bijvoorbeeld kiezen voor innovatie via startups, venturedivisies en spin-offs voor het lanceren en converteren van nieuwe ideeën. De idee daarachter: tech bouwt constant door, terwijl de business de nieuwe producten naar de markt brengt. Flexibel en snel. Het grote voordeel van de cloud is nu eenmaal dat, naast de Fortune 500, ook kleine bedrijven als startups er handig gebruik van maken. Tot en met machine learning en IoT.
In Nederland zijn overtuigende voorbeelden van A-merken te zien, die hun business hebben vernieuwd via de cloud. PostNL is een digitaal logistiek bedrijf dat moeiteloos op- en afschaalt en in no-time nieuwe diensten lanceert. Een ander Nederlands juweel, WeTransfer, bewaart de bestanden die zijn klanten versturen voor beperkte tijd. Dan praten we over 42 miljoen maandelijkse gebruikers en meer dan een miljard verzonden bestanden per maand. Wereldwijd. Ook dan heb je een it nodig die op elk niveau met je business meedeint. Tot in het prachtige San Francisco of Jakarta, waar de stadsverlichting wordt beheerd met Interact City-platform door Signify. De backend draait in de cloud, die meteen de data levert voor het verder perfectioneren van de manier waarop de stad in het licht wordt gezet.
In 2018 voltooide Randstad de migratie naar de AWS Cloud door zich volledig terug te trekken uit haar on-premise datacenters. Het migreerde meer dan 950 applicaties voor hun vestigingen in 38 landen wereldwijd in een tijdsbestek van slechts achttien maanden. Deze krachtige stap heeft Randstad in staat gesteld de wendbaarheid en schaalbaarheid van zijn wereldwijde it-services aanzienlijk te vergroten. Kortom, de cloud neemt cio’s het zware tilwerk uit handen. Op die manier is innovatie makkelijker te organiseren. Creëer flexibele teams rond je thought leaders. Zij zijn jouw game changers. Vertrouw ze als je beste adviseur en werk nauw samen. Voor je het weet, volg je niet al die spectaculaire trends, maar zet je ze zelf. Zonder de heavy lifting heeft je organisatie gewoon meer power.
Je workload naar de cloud brengen is geen verandering maar een verschuiving en ik weet niet of de genoemde bedrijven aansprekende voorbeelden van innovatie zijn. Je vastgoed verkopen om het vervolgens terug te huren is leuk voor de boekhouding maar deze OPEX modellen blijken op termijn niet goedkoper.
Misschien dat de auteur dus even moet ‘downsizen’ naar MKB Nederland omdat de problematiek plaatselijk weleens van een hele ander schaal kan zijn. De geijkte opsomming over wie de klant van de klant is kent namelijk een verrassend antwoord als we kijken naar e-commerce. En achterliggende logitieke processen bepalen hierin dus de schaalbaarheid van een organisatie en niet de mogelijkheden van de cloud.
Henri zal het vast oneens met me zijn maar ik kan me nog een discussie hierover herinneren 15 jaar geleden in Redmond omdat het transactionele karakter van veel e-commerce oplossingen slecht bleek te schalen. Discussie ging over het ‘kassaprobleem’ wat omgekeerd ook speelt als ik kijk naar de verdienmodellen in de cloud.