BrainCreators is een team van experts in artificial intelligence (ai) en softwareontwikkeling. BrainMatter is het platform dat grote organisaties in staat stelt om snel en effectief machine learning-oplossingen uit te rollen. BrainCreators levert aanvullende diensten zoals advies en implementatie bovenop BrainMatter met als doel het versnellen van de innovatie binnen bedrijven. Deze keer wordt tech-startup BrainCreators uitgelicht.
Wanneer en hoe zijn jullie ontstaan?
Ik, ceo Jasper Wognum, heb in de jaren ’90 kunstmatige intelligentie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Mijn co-founders Gerbert Kaandorp, chief scientist, en cto Peter Eijk waren jaargenoten en vrienden sindsdien. We hadden individuele carrières in fintech, social media en e-commerce tot we in 2012 zagen dat ai aan een nieuwe lente begon. Het was nog te vroeg om voor bedrijven aan de slag te gaan, dus zijn we Looklive.com gestart. Op Looklive.com kun je zien wat beroemde mensen dragen en dat vervolgens aanschaffen, of een koopje kiezen dat erop lijkt. We werden gefund door Liberty Global en Volta ventures en hadden uiteindelijk vierhonderdduizend bezoekers per dag op de site en app. Na discussie met de investeerders over b2c- versus b2b-proposities is het consumentenproduct in 2016 verkocht aan een partij in Amerika. Direct daarna zijn we BrainCreators begonnen om ai in de breedte te kunnen toepassen. Inmiddels hebben we meer oud-studiegenoten om ons heen verzameld en een tweede kantoor op het Amsterdamse Science Park geopend.
Hoe ziet het ondernemersteam eruit en hoe gaan jullie het team verder laten groeien?
Gerbert Kaandorp is ons technisch orakel. Hij heeft meerdere bedrijven opgezet waarvan Backbase het meest succesvol is geworden. Backbase is een fintech-bedrijf dat de grootste banken van de wereld als klanten heeft. Jasper Wognum paste ai toe in fintech, stapte over naar e-commerce en vervolgens naar Hyves. Peter Eijk werkte als senior developer voor diverse high tech-bedrijven. Inmiddels hebben we een stevig managementteam aangesteld met Jay de Groot (ex-Backbase), Tommaso Gritti (ex-Philips), Maarten Stol en Nicolaas Heyning. Daarmee zijn we klaar voor verdere groei en de transformatie van een consultancybedrijf naar een productbedrijf. Ons team groeit deels doordat ervaren engineers ons vinden en naar Amsterdam verhuizen en deels via de instroom vanuit de UvA en VU. Studenten doen hun afstudeerstage bij ons en de grote talenten krijgen een contract bij ons aangeboden.
Welke technologieën zetten jullie in en hoe/waarom doen jullie dat?
We gebruiken een gereedschapskist vol modellen en algoritmen. Deze zijn allemaal open source beschikbaar uit de wetenschappelijke wereld. Wij testen welke modellen wel en niet toepasbaar zijn en voegen de bruikbare toe aan onze ‘kist’. We gebruiken diverse platformen om deze modellen te laten werken, zoals Pytorch en Tensorflow. Programmeren gebeurt voornamelijk in Python. Daarnaast ontwikkelen we een eigen product genaamd BrainMatter, wat uitgroeit van een dataverwerkingsplatform naar een enterprise ai-applicatieplatform. Hierin gebruiken we vernieuwende technologieën zoals webcomponenten, active learning en ‘machine aided labeling’ om zo snel en flexibel mogelijk ai-projecten te kunnen uitrollen binnen grote organisaties.
Wat is de belangrijkste markt waarop jullie je concentreren en waarom is dat?
Wij richten ons op de internationale grootzakelijke markt. In grote ondernemingen kan de meeste waarde worden gecreëerd door het automatiseren van processen en is de meeste domeinspecifieke data beschikbaar. We richten ons in het bijzonder, maar niet uitsluitend op industriële productie, logistiek, gezondheidszorg en telecom. Vooral businesscases rondom ingewikkelde processen, waarbij beeldherkenning, tekstverwerking en sensordata een rol spelen, zijn voor ons aantrekkelijk, omdat daar indrukwekkende resultaten te behalen zijn. In marketing- en sales-gerelateerde cases zijn de verwachtingen vaak minder realistisch en dus moeilijker waar te maken.
Wat hebben jullie nog nodig om jullie business volwassen te laten worden?
We proberen zoveel mogelijk aan onze reputatie te werken door concrete cases te kunnen presenteren die bedrijven inspireren om ook ai-technologie in te zetten. Daarvoor hebben we www.aiinpractice.nl opgezet, waar klanten zelf hun case presenteren. Ook geven we tweedaagse cursussen voor niet-technische mensen die willen weten hoe ze ai kunnen toepassen en voor programmeurs die willen omscholen naar machine learning engineer of data scientist.
Onze focus ligt niet exclusief op Nederland, dus we gaan graag mee met internationale handelsmissies naar bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Amerika. BrainMatter wordt nu al gebruikt door grote organisaties als Rijkswaterstaat, VodafoneZiggo en Tata Steel. Gebaseerd op de ervaring die we ermee opdoen willen we in 2020 naar de markt met een SaaS-, of liever AIaaS-versie, zodat data science-teams ook zonder de hulp van BrainCreators serieus aan de slag kunnen met ai. Voor BrainMatter zijn we bezig met een EU-subsidieaanvraag en praten we met buitenlandse investeerders. Om onze positionering te versterken hebben we actieve partnerships met IBM, Capgemini, Invent, Nvidia en Pure Storage. We willen in de komende jaren ook fysiek uitbreiden in het buitenland.