Telecombedrijf KPN houdt vast aan het besluit om te stoppen met zijn submerk Xs4all. Een gesprek met het actiecomité van verontruste klanten en sympathisanten heeft daarin niets veranderd. Dat melden beide partijen.
KPN besloot op 10 januari 2019 onverwachts om zijn submerken Xs4all, Telfort en Yes te schrappen en de betreffende diensten onder te brengen bij het merk KPN. Vooral de stopzetting van de naam Xs4all stuitte op verontwaardiging en weerstand. Deze internetprovider heeft een goede reputatie en critici vrezen dat de dienstverlening verslechtert.
Het actiecomité dat zich hard maakt voor handhaving van het merk Xs4all en de dienstverlening daarvan, sprak afgelopen week met een delegatie van KPN. Voorafgaand aan het gesprek ondertekenden ruim 45.000 mensen een petitie van het comité. Uit het gesprek concluderen de initiatiefnemers dat het telecombedrijf niet bereid is om het besluit tot stopzetting van Xs4all te herzien. ‘KPN stelt zich star op, weigert opties te onderzoeken en lijkt het risico te willen nemen om tienduizenden klanten te verliezen’, staat op de website van het comité.
Emoties
Een woordvoerder van KPN bevestigt aan Computable dat het bedrijf vasthoudt aan het plan om te stoppen met de naam Xs4all. ‘We begrijpen de emoties die er zijn bij het op termijn uitfaseren van het merk Xs4all gezien de historie ervan. We hebben in het gesprek benadrukt dat er voor klanten van Xs4all niets verandert. Ze behouden de klanten de producten en dienstverlening zoals ze die nu hebben.’
Dit geldt ook voor de ‘expertise en de service van de helpdesk zoals ze die nu ook ervaren’, meldt de woordvoerder. Het telecombedrijf wil de dienstverlening voor alle KPN-klanten juist naar een hoger plan tillen met behulp van de goede eigenschappen van Xs4all.
Bij het gesprek met de initiatiefnemers van het actiecomité waren twee leden van de Executive Committee van KPN aanwezig. Een van hen was Jean-Pascal Van Overbeke, binnen KPN verantwoordelijk voor de consumentenmarkt.
KPN kan dit gewoon maken omdat er te weinig concurrentie is op de markt. U als klant dient gewoon te volgen en verder uw mond te houden. Dat u het maar weet.
Het zal er vast mee te maken hebben dat de ceo van KPN een Italiaan is, die het geen zier uitmaakt, of een club als XS4ALL door blijft bestaan. Hij heeft geen flauw benul waarom klanten van XS4ALL klant zijn van XS4ALL en niet rechtstreeks bij de KPN.
Ik denk dat uiteindelijk alleen Ziggo of andere concurrenten baat hebben bij deze misstap van de KPN, want ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één klant van XS4ALL bij de KPN zou willen blijven hangen. Ook de alternatieven zijn slecht, maar om een statement te maken stap ik over…
Ik las vanochtend een stuk in het AD. De directeur van XS4ALL blijft nog, totdat hij alle klanten heeft geholpen om over te stappen. Daarna stapt hij op. Ik kan me dit best voorstellen en kan het ook zeer waarderen. Hopelijk kan hij veel klanten laten overstappen naar een concurrenten. Of zal de KPN nog tot inkeer komen?
@JDZijlstra Het vreemde is weer dat ik allemaal reclames voor xs4all zie langskomen. Terwijl de KPN als bezig is Xs4all laat uitsterven begrijp ik uit je verhaal. Gebruik al vele jaren een email adres van xs4all lijkt me toch vervelend dat nu te moeten veranderen, al zal KPN dat wel door laten lopen verwacht ik. Maar de lol is er wel af, ik overweeg wat anders.
@Louis: als het net zo gaat als bij de overname van onsbrabantnet door kpn dan kun je gewoon je oude adres behouden. Dit wordt gewoon een alias op het kpn mail adres
@Pavake Ik maak me er ook niet teveel zorgen over. Ken wel meer voorbeelden van mensen met emailadressen van bedrijven die al lang en breed niet meer bestaan. Ik denk ook dat ik het gewoon aanhoud. Leuk aandenken en het meest handige. Van emailadres wisselen is erger.
Maar die reclames, daar snap ik nou helemaal niets van.