Bewust Bezorgd is een manier voor webwinkels om te berekenen hoe groot de CO2-impact is van hun bezorgingen. De tool is niet alleen in staat om te berekenen hoeveel CO2 een webwinkel 'levert', maar laat ook zien of beperkende maatregelen zin hebben. Bent u bezorgd om wat er aan u wordt bezorgd?
Dingen laten bezorgen kan best efficiënt, maar helaas is dat vaker niet dan wel het geval. Verschillende dienstverleners werken niet samen om bijvoorbeeld samen pakketjes te vervoeren in dezelfde bus. Toch heeft de e-commercesector zich ten doel gesteld zijn CO2-uitstoot met de helft te verminderen ten opzichte van 2018.
Daarvoor hebben verschillende grote merken zich verenigd onder Bewust Bezorgd in samenwerking met thuiswinkel.org. Het gaat om grote online-spelers zoals CoolBlue, Bol, Wehkamp, Otto, PostNL, DHL en Dynalogic.
De tool is een jaar in ontwikkeling geweest en is volgens de makers nu klaar voor gebruik. Het is natuurlijk heel fijn dat deze online diensten hun hand in eigen boezem lijken te willen steken, maar denkt u weleens na over uw online bestellingen en retouren in het licht van CO2?
Wordt er in de tool ook rekening gehouden met de besparing van CO2? Het scheelt immers nogal of je pakketje tegelijk met tientallen of soms zelfs honderden pakketjes tegelijk wordt vervoerd, of dat je zelf stad en land moet afrijden om dat ene specifieke product te vinden. Je zou dus per bestelling kunnen kijken waar de dichtst mogelijke winkel is die dat product in voorraad heeft, de afstand berekenen tussen woning en winkel, en de CO2 uitstoot kunnen berekenen voor dat traject.
Consumenten worden helemaal niet geacht over na te denken over hoe de producten die zij kopen tot stand komen.
-Kleding die door kinderen in 3e wereld landen wordt gemaakt.
-Misstanden tijdens het vervoer, slachten en verwerken van dieren.
-Dierproeven op cosmetica.
-Zware milieuvervuiling bij mijnen in met name Afrikaanse landen.
-Olie verspillingen bij het oppompen, vervoeren en verwerken.
-Kappen van honderden hectares aan bomen voor voedsel productie.
En zelfs op kleinere schaal weet bijna niemand hoeveel levensmiddelen er bij supermarkten wordt doorgedraaid omdat het niet meer verkocht mag worden. Daar zitten dan ook levensmiddelen tussen die bijv. van de andere kant van de wereld zijn ingevlogen.
M.a.w. dit onderwerp is een of andere agenda van een of andere groep die blijkbaar met tegenzin ziet dat de online verkoop over 5 a 10 jaar het hele consumentenlandschap gaat veranderen en daar de grootste spelers er met de buit lijken weg te komen. Dat er nadelen bij online verkoop zijn is evident. Alleen vallen die in het niet als je kijkt naar het hele plaatje. Maar daar mogen u en ik niet naar kijken want dat is absoluut niet belangrijk.
De reis van A naar B wordt in de pakketdienst met diesel ingevuld, de actieradius van electrische equivalenten zijn gewoon te klein. De CO2 impact van één-op-één 24 uurs bezorging is dus vele malen groter dan op de fiets naar de winkel gaan om uit plaatselijke voorraad te kopen wat je hebben wilt. De keerzijde van een bedot.com economie is dus dat een onbelaste CO2-uitstoot voor een oneerlijke concurrentie zorgt.
Leuk bedacht, maar als je als bedrijf hier echt iets aan wil doen, kijk dan eens naar het totaalplaatje. We kunnen vandaag de dag over de hele wereld onze spullen bestellen en alles wordt netjes thuisbezorgd. Maar wat is er al aan CO2 uitgestoten voordat de bij AliExpress bestelde spullen vanuit China hier aangekomen zijn?
(en als je nog verder door wil draven … hoeveel CO2 is er al verstookt aan het in stand houden van de hele IT infrastructuur om überhaupt te kunnen bestellen daar in China)
Dat dingen slimmer en efficiënter kunnen … altijd goed, maar ik heb er wat moeite mee dat het opgehangen wordt aan het CO2 verhaal